Mikkel Eine Furuset er studentrepresentant i høgskolestyret ved HiMolde i studieåret 2015/16. Foto: Arild J. Waagbø

Slik vil HiMolde-studentene ha det

■ Heller kompendium enn lærebok ved semesterstart.
■ Får beskjedene raskere på Facebook enn på Fronter.
■ Flere forelesninger på video og  økt bruk av øvingstimer.

På Høgskolen i Moldes styremøte på Angvik i Gjemnes kommune i dag ble styremedlemmene presentert for resultatene av en spørreundersøkelse student Mikkel Eine Furuset har gjennomført blant HiMolde-studenter om undervisningsformer, studiemateriell og fasiliteter på Molde Campus.

LES MER: Mest fornøyd med juss- og administrasjon

Furuset ble nylig valgt som studentrepresentant – sammen med Lisa Bratberg – til høgskolestyret for studieåret 2015/16, hadde fått svar fra 115 studenter på de tolv 12 spørsmålene han stilte.

Kompendium. På spørsmål om av hva slags kursmateriell studentene vil ha klart ved semesterstart foretrakk 56 prosent alternativet kompendium, mens kompendium med lærebok som støtte (36 prosent) og lærebok (9 prosent) fikk lavere prioritet.

Facebook. Studentene ble bedt om å svare hvor lang tid det tar før de får med seg meldinger som er gitt på Fronter versus Facebook. Fronter var sneglealternativet. Hele 70 prosent mener at det tar tolv timer (27 prosent) eller mer enn et døgn (43 prosent) før de har lest beskjeden. Om beskjeden gis via Facebook, så mener  68 prosent at de har lest det innen 30 minutter. Hele 48 prosent mener at Facebook-meldinger har de lest innen det er gått 10 minutter.

HiMoldeX. Hele 84 prosent av de spurte sier at læringsutbyttet deres øker i stor til meget stor grad av at foreslesninger, kortvideoer og løsningsvideoer publiseres på HiMoldeX.

Øvingstimer. Hele 86 prosent av de spurte svarer at læringsutbyttet deres øker i stor til meget stor grad av at det arrangeres øvingstimer med emnelærer og hjelpelærer til stede.

– Mer bruk av video og øvingstimer står helt klart øverst på studentenes ønskeliste, sier Furuset.

Førsteamanuensis Per Kristian Rekdal er en av de fagansatte som i stor grad bruker video, øvingstimer og Facebook på sine kurs.

– Rekdal har hevet lista, men andre trenger ikke å gjøre alt slik han gjør det. Det viktigste er at faglærerne kan fagstoffet godt og formidler det godt, og at de får til en dialog med studentene, sier Furuset.