Rektor Steinar Kristoffersen har vært prosjektleder for innføringen av læringsplasstformen Canvas ved HiMolde. Foto: Arild J. Waagbø

Nå er det Canvas som er høgskolens læringsplattform

– Canvas er mer moderne og brukervennlig enn Fronter, oppsummerer rektor Steinar Kristoffersen.

Nå tas læringsplattformen (Wiki-lenke) Canvas i bruk på nær alle kurs ved Høgskolen i Molde. Steinar Kristoffersen var prosjektleder for overgangen fra Fronter til Canvas før han ble valgt til rektor, og fortsatte som prosjektleder etter valgseieren i vår.

– Arbeidet er viktig, for det berører så mange, sier Kristoffersen.

Han opplyser at HiMolde sammen med rundt 20 norske UH-institusjoner har deltatt i et innkjøpssamarbeid ledet av Uninett, og karakteriserer prosessen som robust. I høst ble Canvas i en pilotperiode brukt på over 20 emnekurs, men ved semesterstart skal nær alle kurs ved HiMolde bruke læringsplattformen. Unntaket er noen få sisteårskurs med ettårsløp.

– Det er lett å kommunisere med Canvas, noe som gjør det unødvendig for foreleser og student å kommunisere med Facebook, epost eller sms. Kan du ikke sende en Snap, liksom? spør enkelte studenter, men problemet med å bruke Snapchat eller Facebook er at det er vanskelig eller umulig å finne tidligere kommunikasjon. I Canvas er alt sporbart, og alt blir arkivert ved kursets slutt. Da kan man gå inn ti år senere og finne det man søker etter, sier Kristoffersen.

Hann opplyser at Felles studentsystem (FS) er enveis integrert med Canvas, og at integrasjonen med Mediasite (for forelesningsopptak) er god.

– 1. mars i år vil foreleserne miste tilgangen til materialet de har på Fronter, så det gjelder å ta ut det man vil beholde innen den tid, sier Kristoffersen.

Anne Løvold på IT-senteret ved HiMolde er Canvas-admimnistrator. Foto: Arild J. Waagbø

Læringsplattform-administrator Anne Løvold på IT-senteret ved HiMolde har jobbet med Fronter siden 2001, og mener at det var lurt å bytte til Canvas.

– Fronter var stabilt, men jeg vil særlig peke på at Canvas har en mer innholdsrik mobil-app, og nå om dagen må man være bra på mobil. Det har vært moro å samarbeide med både fagansvarlige og en velsmurt administrasjon om innføringen av Canvas, sier Løvold.

Her finner du mer informasjon om Canvas, hvordan det brukes og kan laste ned mobil-app for studenter og faglærere (HiMoldes hjemmeside).

Også logistikkstudent Andreas Hustad, som i høst brukte Canvas i et kurs om ERP og forretningsprosesser, skryter av den nye læringsplattformen:

– Det er veldig bra! Og bedre enn Fronter, som jeg syns er utdatert. Hovedforskjellen er at det i Canvas er enkle menyer og lett å finne fram. Videre er Canvas bedre for beskjeder og diskusjoner, så det erstatter kommunikasjon med epost og Facebook, sier Hustad.

Tidligere har Kai A. Olsen, IT-professor ved HiMolde, skrevet at Canvas er ganske bra.

  • «The paradox is that at the same time we’ve developed machines that behave more and more like humans, we’ve developed educational systems that push children to think like computers and behave like robots.»
    —Joichi Ito