Kategoriarkiv: Arve Hjelseth

Skolifisering av høyere utdanning

En gang i 90-årene foreslo en studentrepresentant i kollegiet (tenk, den gang het det «kollegiet») ved NHH at studentene burde defineres som kunder. Tanken var nok at det ville få institusjonen til å legge seg hardere i selen for å tilby best mulig undervisning og oppfølging. Men det er også grunn til å tro at … Fortsett å lese Skolifisering av høyere utdanning

Tabloidfella

Jeg berømmet for en tid tilbake, i et innlegg i Dagbladet, de høyskoler og universiteter som har etablert uavhengige nettaviser, eller som har videreført gamle aviser og fått lagt dem under redaktørplakaten. Dette innebærer at deres formål er å drive kritisk og uavhengig journalistikk i sektoren. Men selvsagt skal de også rapportere fra det daglige liv … Fortsett å lese Tabloidfella

Fri oss fra visjonene?

Den frittalende UiO-professoren Kristian Gundersen kritiserte nylig arbeidet med en ny utdanningsvisjon for universitetet. «Slike visjoner består bare av floskler, og egner seg ikke i det hele tatt i en institusjon som UiO. Dette er en type ledelsesverktøy som kanskje egner seg på McDonalds, men ikke i en kunnskapsorganisasjon. Det blir en nesten barnslig måte å skulle lede … Fortsett å lese Fri oss fra visjonene?

Cruyff – en sosiologisk tolkning

I påska døde Johan Cruyff, en av tidenes beste fotballspillere. Jeg husker ham fra Nederlands lag i -74, og registrerte vel for så vidt at han var god, men jeg var for liten til at jeg vil begi meg ut på noen rangering av ham i forhold til Pelé (som jeg heller ikke har sett … Fortsett å lese Cruyff – en sosiologisk tolkning

Politikken, faget og merkevaren

Det komplekse forholdet mellom faglighet, vitenskap og politikk kommer til uttrykk på en rekke måter. Hvor mange premisser legger fagkunnskapen i byråkratiet for politiske beslutninger, og hvor mange premisser bør den legge? Er det en demokratisk gevinst eller en utfordring for demokratiske prosesser hvis et saksfelt flyttes fra et departement til et mer frittstående direktorat? … Fortsett å lese Politikken, faget og merkevaren

Etikk i internettforskning

Sosiale medier er i ferd med å bli en uomgjengelig kilde til data for forskere i en rekke disipliner, rett og slett fordi det er en sentral arena i tilværelsen for stadig flere. Ungdom rapporteres både å drikke og røyke mindre enn før, og tilbringer mer tid hjemme. Den sosiale interaksjonen som foregikk utenfor pølsekiosken … Fortsett å lese Etikk i internettforskning

Å julebord med din glede

Aldri en julebordsesong uten at vi også blir minnet om alkoholens skyggesider, og dem er det som kjent mange av. Dagbladets Oda Rygh diskuterte for eksempel nylig grenseflatene mellom alkoholens rolle som sosialt lim og dens utvilsomme potensial til å vippe over i problemdrikking. Det er absolutt et betimelig tema. Hver gledesstund man får på … Fortsett å lese Å julebord med din glede

1968-paradokset

68erne. Hvorfor skal jeg skrive en tekst om denne (kanskje litt ufortjent) sagnomsuste generasjonen, som fra før har fått mer enn nok av både positiv og negativ omtale? Fordi det slo meg at de i disse dager – eller mer presist, disse årene – fyller nettopp 68 år. Det er ikke bare et litt artig retorisk … Fortsett å lese 1968-paradokset

Fotball – populært mot alle odds?

De siste ti årene har jeg brukt en god del av min arbeidskraft på å forske på fotball og på fotballens publikum. Ett av de spørsmålene som har rammet inn nysgjerrigheten, er hvorfor fotballen er så populær og skaper så mye engasjement, nesten i hele verden.    Det trengte jo ikke å være sånn. Saklig … Fortsett å lese Fotball – populært mot alle odds?