Lanullvas-leder Gunn Marit Lyngstad i aksjon foran moldestudenter på Valhall i dag. Foto: Arild J. Waagbø

Kick off-suksess

Et 40-talls studenter møtte opp i Valhall til kick off-arrangementet for vårens Venture Cup.

Det er cirka fire ganger så mange interessert studenter som forrige gang businessplan-kurset ble presentert på Molde Campus.

Trekkplasteret var den lokale Lanullva-gründeren Gunn Anne Lyngstad, som har som bedriftsvisjon at alle nordmenn skal eie en Lanullva-trøye.

– Damer i jeans, Lanullva-trøye og høye hæler er blitt et vanlig syn. Trøyene kommer i ni farger og fargeutvalget er en del av årsaken til suksessen vår, fortalte Lyngstad til studentene.

Kunnskapsparken

Lyngstad fortalte at hun har fått mye hjelp fra Molde Kunnskapspark  – hun nevnte spesielt daglig leder Finn Amundsen – i forbindelse med oppstarten av Lanullva.

– Jeg dro på messer for å selge til de store kjedene og sto der og blomstret, men det endte med at jeg dro hjem med tomme ordreblokker, sa Lyngstad.

Nå foregår salget via nettbutikk og Lanullva etablerer egne konseptbutikker.

Mulig engelskspråklig

Forretningsutvikler Sjur Vindal, som til daglig arbeider som forretningsutvikler i Kunnskapsparken, er faglærer i kurset. På grunn av oppmøte av internasjonale studenter, introduserte han faget på både norsk og engelsk.

Venture Cup-kurset (BØK411) har inntil nå vært norskspråklig, men både Vindal og rådgiver Øystein Nerland fra HiMoldes studiekontor opplyste at det bør være gode muligheter for at faget kan kjøres på engelsk.

– Det er opp til dekan Hans Fredrik Nordhaug å bestemme om kurset kan gå på engelsk, sa Nerland.