Britt Flo, daglig leder i Molde Næringsforum. Foto: Arild J. Waagbø

– Følelsene får medieoppmerksomhet

Molde Næringsforum og Romsdal Regionråd bruker video i debatten om sykehuslokalisering.

Om få uker skal Helse Møre og Romsdal bestemme hvor det nye sykehuset for Nordmøre og Romsdal skal bygges. I en kort video som er lagt ut på YouTube argumenteres det for at et nytt sykehus på Hjelset i Molde kommune er det mest fornuftige.

– Det er mye følelser i debatten og det er lett for at følelsene får medieoppmerksomhet. For oss er det viktig for oss å nå fram med fakta og kunnskap. Faktaopplysningene som presenteres i videoen er hentet fra fagrapportene. Alle faktaene taler for at sykehuset bør bygges på Hjelset, sier Britt Flo, daglig leder i Molde Næringsforum.

Flo opplyser at videoen først og fremst er laget for folk flest, for å påvirke opinionen. Men den vil også bli sendt som epost til beslutningstakere og sentrale aktører. I videoen får seerne blant annet vite at det er nær dobbelt så mange arbeidsplasser i molderegionen som i kristiansundsregionen.

Arbeidsmarkedene rundt Molde og Kristiansund. (Skjermdump fra videoen)
Arbeidsmarkedene rundt Molde og Kristiansund. (Skjermdump fra videoen)

– Det er viktig i forhold til å rekrutteringen til det nye sykehuset. Ellers syns vi det har vært viktig å få fram at flest mennesker har kortest reisetid til et sykehus på Hjelset og at Molde allerede i dag har større sykehus og fagmiljø enn det Kristiansund har, sier Flo.

Det er Tingh Kommunikasjon i Molde som har laget sykehusvideoen.

Én kommentar til “– Følelsene får medieoppmerksomhet”

Det er stengt for kommentarer.