Martin Gjellestad driver Totjueto Film på Molde campus. Foto: Arild J. Waagbø

Kreative krefter invaderer campus

Folk som driver med film, journalistikk, PR, bildekunst, design og arkitektur samler seg nå i Pixelparken på Molde campus.

– Kontraktene er ikke ferdig signerte, men vi har kommet så langt at vi har satt navn på alle kontorene. I alt 12 personer har sagt at de vil flytte inn, sier initiativtaker og midlertidig prosjektleder Martin Gjellestad.

31-åringen, som driver filmproduksjonsfirmaet Totjueto Film, er allerede på plass i det som blir Pixelparkens lokaler i Molde Kunnskapspark. Han opplyser at Pixelparken er støttet med 500 000 kroner fra Møre og Romsdal fylkeskommune, samt at den får bidrag og veiledning fra Molde Kunnskapspark og Sunnmøre Kulturnæringshage.

– Vi får folk ut av hjemmekontoret og samlokaliserer dem her, slik at de får tryggere nettverk og bistand til f.eks. regnskapsmessige og juridiske oppgaver. Her er det også kort vei til hoppid.no og folk som kan forretningsutvikling, sier Gjellestad.

Her er Gjellestad i det som skal bli Pixelparkens mingleområde, med møterommet i bakgrunnen til høyre. Foto: Arild J. Waagbø
Her er Gjellestad i det som skal bli Pixelparkens mingleområde. Felles møterom i bakgrunnen til høyre. Foto: Arild J. Waagbø

I Pixelparken vil noen av leietakerne ha egne kontorer, mens andre vil sitte i åpent kontorlandskap. Leietakerne får også tilgang til møterom og mingleområde.

– Innflyttingen begynner så smått før jul, men alt skal være oppe og stå første uka i januar, sier Gjellestad.

Han sier at  navnet Pixelparken ikke bare spiller på at mange i kontorfellesskapet arbeider med visuelle uttrykk og at arbeidsverktøyene ofte er digitale:

– Piksler handler også om at vi er små enheter i et større bilde.

LES OGSÅ: Starter prototype-lab

Gjellestad, som er fra tettstedet Kvernaland sør for Sandnes, har film- og TV-utdannelse fra Norges Kreative Høgskole i Bergen. Han flyttet til Molde i 2010 og satset for fullt på filmproduksjon fra 2012.

– Jeg er i første rekke produsent og tar blant annet oppdrag for internasjonale team som kommer hit. Men filmfoto – det å skape vakre bilder – er lidenskapen min. Her i molderegionen må jeg fotografere mye selv. Det er et lite marked, små budsjetter og liten tilgang på folk som jobber med film på fulltid her, sier Gjellestad.

Han opplyser at selskapet hans i fjor omsatte for 1,35 millioner kroner. Totjueto-navnet har han tatt fra moldepanoramaets 222 fjelltopper.

– Jeg er veldig glad i kombinasjonen film og natur, sier han.

Gjellestad sier at reklamebyråer i Molde i stor grad lager sine produksjoner ved bruk av egne ansatte, mens reklamebyråene i Ålesund oftere kjøper inn tjenester fra eksterne kilder. Han tror at Pixelparken i en slik sammenheng vil bidra til å synliggjøre små og lokale leverandører.

– Jeg regner også med at det blir endel business-to-business innad i kontorfellesskapet, sier Gjellestad.

I videoen under kan du se eksempler på Totjueto-produksjoner: