Fornøyde: — Tiden ved HiMolde har helt klart gitt oss gode forutsetninger for arbeidslivet, sier Simen Strøm Nordnes og Lasse Lærum. Foto: Sunniva Nerbøvik
— Tiden ved HiMolde har helt klart gitt oss gode forutsetninger for arbeidslivet, sier Simen Strøm Nordnes (t.v.) og Lasse Lærum. Foto: Sunniva Nerbøvik

Tilbake på campus, nå som Accenture-konsulenter

To tidligere studenter – nå ansatt i Accenture – gjestet onsdag kveld Logistikkforum med et caseløsningskurs.

Lasse Lærum og Simen Strøm Nordnes, henholdsvis tidligere studenter på bachelor- og masterstudiet i logistikk, var onsdag tilbake på gamle trakter og inviterte til caseløsningskurs i Smuget. Begge er i dag ansatt i konsulentselskapet Accenture, som skilter med over 375 000 ansatte på verdensbasis og samarbeider med store selskaper som blant annet Statoil, Norgesgruppen og Telenor.

Markens grøde
— Hvordan fanget logistikken deres interesse?
— Da jeg studerte økonomi og administrasjon på Universitetet i Tromsø, hadde jeg logistikk som valgfag og senere fikk jeg høre om HiMoldes logistikkstudie gjennom en venn. Studiet her er anerkjent og logistikkbransjen ser hit når de skal ansatte nye folk, så for meg var det å flytte til Molde et naturlig steg, sier Nordnes.
— Jeg var en av dem som trengte tid til å finne ut hva jeg ville utdanne meg som, men etter å ha jobbet fire år med logistikk i Forsvaret, søkte jeg bachelorgraden i logistikk, sier Lærum, og fortsetter:
— Logistikk er mye mer enn gunstig stabling av containere. Det er hele prosessen – fra en råvare, som for eksempel bomull, blir høstet på markene i India, til forbrukeren kjøper den ferdige bomullsskjorten på en butikk i London. Logistikk styrer hele kjeden; også når den går motsatt vei og man skal kaste ting og brusbokser skal bli til sykler.

Karrieredagen
— Hvordan hørte dere om Accenture?

Lærum: — Jeg hørte først om dem da jeg fortsatt var i Forsvaret. Accenture tilbyr mange programmer for både bachelorstudenter og til dem som er ferdig utdannet, men jeg søkte en ordinær stilling. I denne jobben får jeg gjøre utrolig mye forskjellig og jeg har tidligere stått på stand under Karrieredagen her på campus.
Nordnes: — Mitt første møte med Accenture var på Karrieredagen i fjor. Jeg snakket blant annet med Ruth Vaglie, som også har studert på HiMolde, og samtalen med henne vakte interessen min. Jeg møtte dem igjen på caseløsningskvelden på høsten og senere søkte jeg graduateprogrammet. Nå har jeg jobbet her i en drøy måned, og har fått en skikkelig pangstart! Selv om dagene tidvis kan være lange, er det utrolig givende.

Mange hadde møtt opp i Smuget for å få med seg Accentures caseløsningskurs med de tidligere HiMolde elevene, Simen Strøm Nordnes og Lasse Lærum. Foto: Sunniva Nerbøvik
Mange hadde møtt opp i Smuget for å få med seg Accentures caseløsningskurs med de tidligere HiMolde elevene, Simen Strøm Nordnes og Lasse Lærum. Foto: Sunniva Nerbøvik

Problemløsere
— Kan dere fortelle litt om hva Accenture jobber med?
— Dagene er, som sagt, veldig varierte og man møter mange forskjellige bedrifter i ulike bransjer. For å si det enkelt tilbyr Accenture løsninger som kan hjelpe bedrifter oppnå sitt optimale potensial, men også tilrettelegge og gjøre ulike tjenester mer brukervennlige, sier Nordnes, som videre opplyser at firmaet blant annet var en sentral aktør i utviklingen av Altinn.
— Det blir jo mye enklere når man samler alt på ett sted; brukervennligheten øker både med tanke på kundene, men også det at de ulike etatene og virksomhetene har mulighet til å kommunisere seg i mellom, uten å aktivt måtte involvere kunden, sier han.

— Har tiden deres ved HiMolde gitt dere tyngden dere trenger for arbeidslivet?
— Absolutt! Accenture rekrutterer mange dyktige folk, men det er jo så klart variasjoner i folks kunnskaper. Jeg opplevde at høgskolens  pensum er svært aktuelt i dagens arbeidsliv og for eksempel lærte jeg om ERP-løsninger, som SAP, som har kommet godt med, ettersom disse løsningene benyttes hyppig i Accenture, sier Lærum.

— Merker Accenture noe til nedgangstiden som mange andre bedrifter for tiden utfordres av?
— Vi merker selvfølgelig en endring i hvordan oppdragene blir og ser ut. Det er et økt behov for å fornye seg, og vi ser at standarden på konsulenttjenester ikke lenger er det samme, sier Lærum.