Merking av flasker i Oskar Syltes brusfabrikk. Foto: Andreas Hustad

Studenter besøkte Oskar Syltes brusfabrikk

29 studenter og studieleder for bachelor i logistikk, Olav Hauge, fra Høgskolen i Molde var onsdag på bedriftsbesøk til brusprodusenten Oskar Sylte. Vi fikk omvisning på bedriften, og fikk se blant annet hvordan brusen ble tappet på flasker.

Aina Eidseter forteller om hvordan tappingsprosessen foregår. Foto: Andreas Hustad
Aina Eidseter forteller om hvordan tappingsprosessen foregår. Foto: Andreas Hustad

Aina Eidseter møtte oss på lunsjrommet til Oskar Sylte. Hun jobber som kvalitetssjef hos Oskar Sylte, og har jobbet der i 15 år. Hun har en bachelor i transportøkonomi og logistikk fra HiMolde.

Under bedriftspresentasjonen ble vi fortalt hvordan bedriften jobber. Oskar Sylte har hatt tøffe tider de siste årene med nedbemanning, fra rett over 100 ansatte til 34 ansatte per dags dato. I tillegg fikk vi en grundig presentasjon av de forskjellige flaskene Oskar Sylte bruker. I dag bruker de engangs-plastflasker kontra flerbruks-plastflasker som de brukte tidligere.

Oskar Sylte inngikk i januar et samarbeid med Coca-Cola som gjør at Oskar Sylte-brusen blir tilgjengelig i mange av Coca-Colas brusautomater rundt om i Norge.

Siste ledd i prosessen er pakking. Dette gjøres ved hjelp av roboter. Foto: Andreas Hustad
Siste ledd i prosessen er pakking. Dette gjøres ved hjelp av roboter. Foto: Andreas Hustad

Inne på fabrikken begynte vi med rundttur på lageret. Videre gikk vi inn i fabrikken der de tapper brusen i flasker, setter på etikett og pakker brusen på paller. Vi fikk ikke komme inn der de blander «saften» på grunn av størrelsen på gruppen, men vi fikk opplyst at en en batch på 7.700 liter «saft» blir til rundt 50.000 liter ferdig brus eller 50 europaller med brus. Når vi var der ble det tappet sitronbrus på 1,5 liter-flasker. På maksimal hastighet kjører Oskar Sylte 12.600 1,5 lliter-flasker i timen.

Når vi kom tilbake på høgskolen fikk vi servert pizza fra kantinen. Dette til stor glede for studentene.

Neste bedriftsbesøk går til Oshaug Metall 22. mars og etter det til Glamox 29.mars.

Ananasbrusen er Oskar Syltes mest solgte brus. Foto: Andreas Hustad
Gruppen i lageravdelingen hos Oskar Sylte. Foto: Andreas Hustad
Gruppen i lageravdelingen hos Oskar Sylte. Foto: Andreas Hustad
Hele gruppen på trappen til Oskar Sylte. Foto: Andreas Hustad
Hele gruppen på trappen til Oskar Sylte. Foto: Andreas Hustad
Fornøyde studenter etter å ha fått brus fra fabrikken. Andreas Hustad
Fornøyde studenter etter å ha fått brus fra fabrikken. Andreas Hustad
Her blir plastflaskene matet inn i en maskin som varmer, blåser de opp, fyller de med brus og setter på kork. Foto: Andreas Hustad
Her blir plastflaskene matet inn i en maskin som varmer, blåser de opp, fyller de med brus og setter på kork. Foto: Andreas Hustad