Flukt (utsnitt). Foto: Leif Erling Aasan

Panoramas fotokurs #2 går av stabelen 1. april

– Det er en stor utfordring at folk stort sett bruker automatikk når de tar bilder. Ideelt sett burde alt være manuelt, sier Leif Erling Aasan.

Det er Aasan – nyvalgt leder i Molde Kameraklubb – som er kursleder for det andre årlige fotokurset i Panorama-regi, som finner sted på campus lørdag 1. april fra klokken 11 til 16. Kurset er myntet på Panorama-redaksjonens medlemmer, men i år som i fjor kan også høgskolens ansatte og studenter melde seg på via epost til panorama@himolde.no. Det vil settes strek ved 15 deltagere.

Leif Erling Aasan er styreleder i Molde Kameraklubb. Foto: Arild J. Waagbø

Og det er Aasan som har tatt oppslagsbildet  til denne artikkelen. Fotografiet sendte han etter at intervjuet ble gjennomført, men skal vi ta ham på ordet, så har han gjort fint lite med det.

– Jeg har ikke spesielt sansen for software og manipulerte bilder, sier han.

Han begynte å fotografere i 14-15 årsalderen, for da begynte han å klatre i fjellene rundt Åndalsnes. Kameraet var en vanlig følgesvenn i ryggsekken til de som drev med slikt.

– Jeg tok mest slides , mye dias. Når bildene kom fra fremkalling, så var det julekvelden. Det var utrolig spennende å se om bildet hadde blitt skarpt, om eksponeringen satt, forteller Aasan.

Men han mener det først var i 2007, da han ble medlem i Molde Kameraklubb, at han fikk et virkelig lidenskapelig forhold til fotograferingen.

– I klubben er det et godt miljø, det er sosialt og man treffer likesinnede. Jeg har utviklet meg mye mer som fotograf de siste ti årene enn det jeg gjorde på de 20-30 årene før det. Ikke så mye teknisk, men jeg har fått bedre visuell kompetanse. Det handler om å se, om å bruke blikket i det daglige. Jeg var nylig på et kurs med Morten Krogvold. Han utfordret kursdeltagerne til å beskrive detaljer ved de fem nærmeste husene der de bor, og han ba oss også å beskrive et av barna våre slik at en polititegner kunne ha tegnet et godt bilde av barnet. Det var mange som ble stående fast, sier Aasan.

Bakgatearkitektur Molde. Foto: Leif Erling Aasan

Aasan mener at den tekniske siden av fotografering er litt som å sykle, at det sitter når du først har lært det. På kurset 1. april vil han starte med en runde med blender, lukkertid og ISO-verdier, slik at deltagerne skjønner dette samspillet. Videre tar han litt om komposisjon og dybde. Senere blir det workshop på campus og i Studio B, slik at folk får erfaring med hvordan det de har lært virker i praksis.

– Jeg syns folk kan bli mer bevisste når de tar bilder. Det er bare tull å sitte og slite med 300 skudd. Før var folk livredde for å sløse med film. Det gjelder å være konsentrert. Å bruke tid på kommunikasjon med modellen er vel så viktig som det rent tekniske eller å ta mange eksponeringer, og det samme gjelder valg av vinkel – om du f.eks. sitter eller står når du tar bildet. I private sammenhenger, når man ikke er pressefotograf, så er det lurt å spørre seg selv hvorfor man velger å ta et bilde, sier Aaasan.

Selv har han kvittet seg med den tunge speilrefleksen, og bruker i dag to kompakte Leicaer og en Fujifilm i retrostil. Speilrefleksen hadde raskere autofokus, sier han, men det synes ikke å være noe han savner:

– Jeg elsker manuell fokus!

Flukt. Foto: Leif Erling Aasan