Student Erik Langelo i aksjon i Haavelmo auditorium på Molde campus. Foto: Arild J. Waagbø

Gode resultater i mikroøkonomi med studentforeleser

Masterstudent Erik Langelo studenter i mikroøkonomi gjorde det bedre på vårens eksamen enn det 2016-klassen presterte i fjor.

Langelo opplyser at i tillegg til han selv, har en ekstern sensor bidratt til å rette og sette karakterer på alle eksamensbesvarelsene.

– Eksamensoppgavene var i stil med det studentene gjorde av innleveringsoppgaver, for jeg syns det er viktig med faglig samsvar mellom forelesninger, innleveringer og eksamen. Da blir ikke oppgavene på eksamen noe helt nytt, men i tråd med det du lærte på kurset, sier Langelo.

Han betegner seg selv som en «skranglete» foreleser i begynnelsen av semesteret, men mener det gikk bedre etterhvert som han ble komfortabel i den nye rollen.

– Forelesningene mine startet 08 om morgenen onsdag og fredag, så det var litt labert oppmøte – helt ned i 20-30 studenter på det dårligste. Men studentene kan se forelesningene på HiMoldeX, og det er et tilbud jeg er for. Så selv om videoopptak av forelesningene fører til mindre oppmøte, så er det noe en foreleser bare må takle, sier Langelo.

RELATERT: Student debuterte som foreleser i mikroøkonomi

Han opplyser at han nå er hjemme i Stranda på Sunnmøre, men det er verken ferie eller sommerjobb som står på programmet:

– Jeg skriver på en masteroppgave i logistikk om profittmaksimering. Den tar utgangspunkt i Wagner-Whitin-algoritmen for produksjonsplanlegging, samt Kjetil K. Haugen, Asmund Olstad og Bård I. Pettersens forskning. De la til dynamisk prising i modellen. I masteroppgaven min legger jeg til to nye elementer. For det første bruk av markedsføring, f.eks. for å utnytte ledige produksjonskapasitet, og for den forsinkede effekten – såkalt lag – av prissettingsier Langelo.