Forretnningsutvikler Sjur Vindal (t.v.) i ProtoMore Kunnskapspark orienterte interesserte studenter om bruken av «design thinking» i innovasjonsfaget BØK411. Foto: Arild J. Waagbø

Lær «design thinking» i nyttig og lekent innovasjonsfag

– Dette er het kompetanse! sa faglærer og forretningsutvikler Sjur Vindal da han for tre uker siden holdt infomøte om om BØK411 – Innovasjon og entreprenørskap.

OBS! Fristen for å søke om plass på emnestudier i vårsemesteret går ut 1. desember.

Infomøtet ble holdt i ProtoMore-laben på Molde campus, som er Kunnskapsparken sine lokaler for rask prototyping, og det er også her kurset med tittelen Innovasjon og entreprenørskap skal avvikles i vårsemesteret.

Sjur Vindal, som til daglig er forretningsutvikler i Kunnskapsparken, forklarte at kjernen i faget er innovasjonsmetoden design thinking (Wikipeedia-lenke), som kanskje særlig er blitt kjent fordi prestisjeuniversitetet Stanford i California har brukt metoden i en årrekke.

– Metoden innebærer sånt som bruk av empati, å spørre folk og rask prototyping, sa Vindal til de interesserte studentene på infomøtet.

Studenter på infomøte om BØK411 i ProtoMore-laben. Foto: Arild J. Waagbø
Studenter på infomøte om BØK411 i ProtoMore-laben. Foto: Arild J. Waagbø

Vindal sa at folk blir satt til å jobbe i grupper på kurset, med folk de ikke kjenner fra før.

– Forskjeller mellom folk skaper mer kreativitet, erklærte Vindal.

Kurset gir 7,5 studiepoeng, og karakterene som gis er Bestått/Ikke bestått.

Vindal reklamerte videre med at rundt 100 bedrifter i dag er knyttet til ProtoMore Kunnskapspark, slik at det er mulig for studenter som tar kurset å komme i kontakt med dem.

Kurset BØK411 var tidligere et kurs i å skrive forretningsplan, samt en mulighet for å delta i Venture Cup.

– Nå handler ikke dette om Venture Cup, men om å jobbe med et innovasjonsprosjekt. Design thinking er noe annet enn å skrive forretningsplan. Prosessen knyttet til å skrive forretningsplan er bra, men det er ikke den som avgjør om et produkt lykkes eller ei. Det å forstå markedene og behovene er viktigere, sa Vindal.