Da Ole Martin Vebenstad (stående) presenterte SportIn i betaversjon på Seilet, var sportsindustrien i Molde representert med blant annet HiMoldes Oskar Solenes (f.v.), Birnir Egilsson fra Møreforsking og MFKs økjonomidirektør Ole Jakob Strandhagen. Bak i bildet ses Eduardio Drapier, som er sjef for digital markedsføring i oppstartsbedriften. Foto: Arild J. Waagbø

Presenterte SportIn-beta på bursdagen

Tidligere HiMolde-student Ole Martin Vebenstad (28) feiret bursdagen sin med å vise fram en betaversjon av rekrutteringsverktøyet SportIn.

Presentasjonen foregikk på Seilet siste dag i oktober, og Vebenstad erklærte at SportIn – se sportinglobal.com – skal tilby brukerne den beste veien inn i sportsindustrien.

– Jeg fikk ideen i klasserommet da jeg tok en mastergrad i sportsledelse ved University of San Francisco, fortalte Vebenstad, som fra før har en bachelorgrad i sportsledelse fra HiMolde.

Moldemann med ambisjoner: Ole Martin Vebenstad er klare for beta-launch på Seilet. Foto: Arild J. Waagbø

De frammøtte – studenter og ansatte ved HiMolde, pressefolk, MFK, samt venner og familie av Vebenstad – fikk se det foreløpige resultatet av to års arbeid med å få SportIn på beina.

Det er i Europa og Nord-Amerika SportIn vil gjøre sine forretninger, og moderne nok er økt mangfold blant de ansatte i sportssektoren et av gründerbedriftens satsingsområder.

SportIn Globals målsettinger. Foto: Arild J. Waagbø

Vebenstad fortalte at selskapet ved bruk av kunstig intelligens skal tilby rekruttererende sportsbedrifer- og organisasjoner en topp 10 liste over de beste kandidatene.

Kort oppsummert er forretningsmodellen basert på tre brukergrupper: studenter/arbeidssøkende, universiteter og arbeidsgivere. Universitetene skal betale rundt 20 000 kroner i året per studieprogram som deltar, noe som også gir studenter tilknyttet betalende institusjoner rimelig adgang til rekrutteringsverktøyet. Arbeidsgivere betaler for stillingsannonser, og rekruttering ved hjelp av kunstig intelligens er en ekstratjeneste SportIn også vil ta betaling for.

Fra Vebenstads presentasjon av SportIns brukergrensesnitt for universiteter. Foto: Arild J. Waagbø

Da Vebenstad presenterte brukergrensesnittet for de forskjellige brukerne, ble det tydelig at verktøyet har mye til felles med kjente sosiale medier. Brukerne kan legge inn verdier, visjoner, mål, ønskede arbeidssteder, stikkord/tags, stillinger og arrangementer.

LES MER: Sport industry connections is the key feature in startup

LES MER: SportIn Global hosted its first e-sport event

Studenter og arbeidssøkende kan også ta EQ og peronslighetstester i verktøyet, som Vebenstad forsikret er helt i samsvar med GDPR-lovgivningen.

Ifølge Vebenstad vil SportIn lage sin en personlighetstest i samarbeid med selskapets programmere, men selskapet har ikke knyttet til seg psykologer til dette arbeidet.

Idrettshistoriker Oskar Solenes (t.v.) – førsteamanuensis ved HiMolde – i prat med sin tidligere student Vebenstad under etterfesten med wraps og brus på Masta Skybar. Foto: Arild J. Waagbø

Det er Vebenstad som eier 95 prosent av SportIn global, mens barsilianeren og tidligere HiMolde-student Eduardo Drapier, som har ansvaret for digital markedsføring , eier de resterende fem prosentene av selskapet, opplyser Vebenstad.

En rekke HiMolde-studenter har hatt praktikantstillinger i selskapet de siste to årene.

HiMolde, University of San Francisco, MFK og Stabæk er blant de noen titalls industriaktørene som har knyttet seg til oppstarten, og Vebenstad sa at rundt 1000 studenter/arbeidssøkende allerede har pre-registrert seg som SportIn-brukere.

HiMolde-studentene Kanyz Raza (t.v.) fra Pakistan og Zelda Nyangari fra Zimbabwe på SportIns uformelle snackserverin på Masta Skybar eller beta-launchen. Foto: Arild J. Waagbø