To av fem sykepleiestudenter med studiested Molde strøk på eksamen i faget Anatomi, fysiologi og biokjemi før jul. Snittkarakteren på eksamen var E.
Khrono publiserte nylig resultatene fra nasjonal deleksamen i dette faget, se hele oversikten her.
For sykepleiestudentene i Kristiansund var resultatet noe bedre enn i Molde, med 23,5 prosent stryk og snittkarakteren D.
I 2016 var tilsvarende tall for studentene i Molde 26,5 prosent stryk (snittkarakter D) og i Kristiansund 25,9 prosent stryk (snittkarakter E).
LES MER: Fikk strykprosenten ned fra 50-tallet til 11 prosent
– Vi er lei oss for dette resultatet, sier studieleder på sykepleieutdanningen, førstelektor Else Jørgensen.
Hun opplyser at hun kaller inn alle som har strøket til samtale.
– Vi må få et bilde av situasjonen, og finne ut hvor skoen trykker. Videre skal vi se på oppgavesettene, og se på sammenhengen mellom dem og undervisningen vi gir. De som ønsker det vil også få tilbud om å jobbe med faget i grupper og med hjelp av faglærere. Dette tilbud gjelder både studenter som ikke bestod eksamen og studenter som ønsker å forbedre karakteren, sier Jørgensen.
LES MER: Vil kutte strykprosenten med Molde-metode
HiMolde har tidligere tatt grep som reduserte strykprosenten i faget kraftig, blant annet med obligatorisk oppmøte og obligatoriske uke-seminarer.
Jørgensen sier at HiMolde også vil vurdere å innføre et forkurs i faget, slik hun opplyser at NTNU allerede gjør.
– Det er et lese- og puggefag
Student Stig-Martin Fasting, som er tillitsvalgt for førsteårs-sykepleiestudentene i Molde, sier at mange studenter syns Anatomi, fysiologi og anatomi er et tøft fag.
– Det er høyt antall stryk i faget, men jeg har også hørt mange studenter gi uttrykk for at de syns det er et tøft fag. Vi skal ha et møte om dette i kvalitetsteamet nå på onsdag, sier Fasting.
Han slår fast at det er en dårlig idé å begynne å lese til eksamen i faget uka før eksamen.
– Om man starter tredje uka i semesteret og leser jevnt og trutt hele semesteret, så vil man prestere på et bra nivå på eksamensdagen. Faget er tungt og viktig, med kunnskaper du trenger til hele studiet. Og det er et lese- og puggefag, så man må rett og slett sette seg ned og lese. Det handler om prioritering, sier Fasting.
Fasting sier at han har tro på forslaget om å innføre forkurs i faget.