– Vinn-vinn for studentene og Glamox, sier divisjonssjef Knut S. Rusten.
Rusten, som leder Professional Building Solutions-divisjonen (PBS) i Glamox, sier at de øyeblikkelig tente på SKIFT-prosjektet med Høgskolen i Molde da de fikk det presentert.
SKIFT er en grasrotbevegelse som er startet av fagansatte og studenter ved høgskolen, og har samarbeid med næringslivet som ett av sine fem hovedpunkter for å løfte studieprogrammene.
– Reelle markedsdata fra næringslivet kommer studentene til gode, og vi i Glamox får hjelp til å løse våre utfordringer. Det er kjekt at vi har engasjerte folk på høgskolen som tar et slikt initiativ, sier Rusten.
RELATERT: Øker innovasjonsfarten
På tampen av april var Rusten på Molde campus og holdt foredrag for førsteårsstudentene på bachelorprogrammene i logistikk og øk-adm om hvordan Glamox bruker matematikk i arbeidet med sortiments-, produksjons- og lagerstyring.
Se første time, og andre time, av forelesningene med Rusten.
I løpet av forsommeren og høsten vil Glamox få en levering fra SKIFT-prosjektet i form av matematiske modeller som skal gi selskapet bedre salgsprognoser og effektivisere lageret.
– Prognosene vil være basert på våre egne tilbudsdata til kunder, noe vi ikke har gjort før. Målet er å få mindre kapitalbinding i lagerhold, og å gi kortere ledetid for kundene våre, sier Rusten.
RELATERT: – Kampen står om energibruk
Han opplyser at selskapet har rundt 200 selgere over hele verden som hver dag skriver ett til to tilbud til kunder, med typisk 10 til 20 tilbudslinjer med forskjellige varer. Det er disse dataene som ligger grunn for de nye modellene som nå utvikles i SKIFT-prosjektet.
– Jeg syns det er kjempeinteressant, erklærer Rusten.
Glamox, som produserer lys- og varmekilder, har cirka 350 ansatte i Molde og 1300 på verdensbasis. I 2017 omsatte selskapet for 2,615 milliarder kroner, og fikk et driftsresultat på 293 millioner kroner (EBIT).