GARDERMOEN (Panorama): Jarle Thomassen og David Behrens – som ble utskolert ved HiMolde i vår – fikk mandag kveld Næringslivets studentpris for en masteroppgave om produksjonsplanlegging ved Glamox.
Prisutdelingen skjedde på konferansen Transport & logistikk 2015 på The Qube på Gardermoen.
– Vi fikk vite om dette for to uker siden og er veldig fornøyd med å få prisen, sier Jarle Thomassen.
Thomassen – som er fra Kristiansand – har fått seg jobb i Bama Gruppen etter at han avsluttet studiene i Molde, mens bergenseren David Behrens er på jobbjakt.
– Det er kjempebra at jeg kan plusse dette på CV-en nå, sier David Behrens.
Se flere bilder fra konferansen på Panoramas FB-side.
Thomassen sier at studietida hans i Molde var preget av bra miljø og store faglige utfordringer. Han har hatt hele studieløpet sitt i Molde og startet opp med revisjon, mens Behrens begynte med økonomi og administrasjon – og etterhvert logistikk – ved Høgskolen i Bergen, før han tok en master i logistikk i Molde.
– Vi få få takke førsteamanuensis Arild Hoff. Han har vært en veldig hjelpsom lærer, sier Behrens.
LES OGSÅ: Transport & logistikk er i gang
De to jobbet intenst i over et halvt år for å produsere masteroppgaven som nå er prisbelønnet. De har brukt både lineær programmering for å optimere produksjonen, men sier at at det ble så mange variabler (og minneproblemer på datamaskinene de brukte) at de også måtte bruke metaheuristikker. De programmerte problemene i Visual Basic og lot datamaskinen gå.
– Vi lagde en produksjonsplan som så ble evaluert, og så loopet programmet til vi ble fornøyde, sier de to.
I klassen for beste bacheloroppgave var det Randi Flugheim Neset og Julie Hopland fra BI Bergen som fikk prisen for en oppgave der de evaluerte salgsprognosene for Sylvsmidja på Voss.
De brukte metoder som eksponentiell glatting, Winters modell og Focus forecasting som tar høyde for nivå, trend og sesong i salget, og kom til at Winters modell ga mest presise salgsprognoser for Sylvsmidja.
Men de konkluderte med at folk kjøper bunadssølv i siste liten i sesongene og mener at Sylvsmidja bør jobbe med å endre kundenes kjøpsadferd slik at salget spres jevnere ut over hele året.