Tirsdag kveld inviterte Logistikk Forum studentene på økonomi og administrasjon og logistikk til linjekveld med «Forsker Fight Night» om selvstyrte bilder i Smuget.
For flere år siden skrev Harald M. Hjelle, professor i transportøkonomi, og Kai A. Olsen, professor i informatikk, sammen en artikkel om selvstyrte biler. I dag er temaet stadig mer aktuelt, og teknologien beveger seg med stormskritt.
— De fleste bilprodusentene har for lengst startet sine prøveprosjekter med selvstyrte biler, og mange tror det kan være snakk om knappe 15 år før vi ser disse bilene på veiene, sier Hjelle.
Ønsker seg selvstyrt
Hjelle snakker varmt om den nye teknologien og mulighetene den bringer med seg.
— I tillegg til en nedgang i ulykker, skader og dødsfall i trafikken, vil det også være enklere for eldre og personer med ulike funksjonsnedsettelser å benytte seg av bil, spår Hjelle.
Olsen på sin side er mer skeptisk til de selvstyrte bilene.
— Så lenge de kjører på egne veier designet spesielt med tanke på disse bilene, er det ikke noe problem. Det er når de skal kjøre på vanlige veier, side om side med vanlige bilister, at jeg kan se for meg eventuelle problemer oppstå, sier Olsen.
— Disse bilene er programmerte og har kunstig intelligens. Skulle de komme i en situasjon hvor de for eksempel blir liggende bak en saktegående kantslått-maskin, kan man ikke programmere den til å foreta en forbikjøring, ettersom den da vil gjøre dette hver gang – den er ikke i stand til å gjøre en vurdering i hver enkelt situasjon, sier Olsen.
Google mister styringen
Google er blant teknologigigantene som har tatt i bruk selvkjørende biler. I mai i fjor kom det frem i Aftenposten at bilene har vært involvert i hele 11 bilulykker på de seks årene de har vært på veiene. Likevel avviste firmaet påstanden om at det er en dårlig idé å ha slike biler på veiene, og fraskrev seg samtidig skylden for samtlige av ulykkene.
— Ikke én eneste gang var den selvstyrte bilen årsaken til ulykken, hevdet Googles ingeniør på prosjektet, Chris Urmson i fjor.
Da det for en drøy måned siden kom frem at han nå forlater Googles bilprosjekt, stilte mange spørsmål ved hva som nå kom til å skje med firmaets biler.
— Når et firmas velkjente oversettelsesfunksjon er programmert til å oversette «det går overhodet ikke an» til «it goes overhead not duck», er det lett å tenke seg til ubegrensede antall situasjoner hvor deres programmerere og teknologi vil møte problemer, sier Olsen.
Transport & logistikk-konferansen
Logistikkforum oppfordret også studentene til å melde seg på årets Transport & logistikk-konferanse. Den finner sted ved Gardermoen 17. og 18. oktober, og det er ventet at omtrent 900 deltar på konferansen. Konferansen har et godt faglig program og byr også på muligheter for logistikkstudenter som vil komme i kontakt med relevante bedrifter.