Det opplyser IT-sjef Kjetil Kroknes ved HiMolde.
– Det siste halvannet året har det ikke vært noe problem. Det er ikke mye som slipper igjennom epost-vaskeriet vårt, men folk går heller ikke på phishing-forsøkene. Det hender brukere kontakter oss om slike eposter, sier Kroknes.
Phishing-forsøket som illustrerer artikkelen er ferskt, fra siste uke, og er rettet mot HiMolde som institusjon.
– De finner opplysninger om oss på nettet og bruker det for å virke troverdige, sier Kroknes.
KAI A. OLSEN: Phishing
LES MER: Professor på skitur fikk datavirus
Han opplyser at det er Trend Micro (Wikipedia-lenke) som har vært høgskolens epostfilter og –vaskeri siden 2014.
– Vi kan ikke forvalte denne tjenesten selv, for det er for ressurskrevende. Da måtte vi ha hatt en til to personer til å jobbe med det. 95 til 99 prosent av epostene som blir sendt til høgskolen blir blokkert i skytjenesten, så det vi mottar er ganske rent og fint. Men det er vanskelig å stille det inn helt nøyaktig. Vi prøver å finne den gylne middelvei, slik at filteret er passelig strengt, sier Kroknes.
– Hva skal man gjøre med mistenkelige eposter?
– Slett de! Og gi oss gjerne et varsel om det som har skjedd. Det er bra at at vi er informert, sier Kroknes.
Under ser du en rapport fra Trend Micro som viser at siden søndag har 99,35 prosent av epostene til høgskolen blitt blokkert: