I høst innfører førsteamanuensis Per Kristian Rekdal og høgskolelektor Bård-Inge Pettersen omvendt undervisning og oppmøteplikt i matematikk for over 200 HiMolde-studenter.
– Vi er forberedt på at det kan bli støy rundt dette, sier Rekdal.
De to presenterer det nye opplegget for MAT100 i Rekdals forvokste hjemmekontor – det fyller hele stua hans – i Molde sentrum. Rekdal sier at de vil starte kurset med å diskutere verdigrunnlaget for å studere faget med studentene.
– Å komme uforberedt til øvingstimer … Er det greit? Å komme ti minutter for sent … Er det greit? spør Rekdal, som har 130 mattestudenter på Molde campus og 16 ved Skjøkrigsskolen i Bergen.
Bård-Inge Pettersen, som nylig fikk fast ansettelse som høgskolelektor ved HiMolde, skal ha 90 studenter i Kristiansund. Han sier at færre og færre studenter har møtt til forelesninger i MAT100 og 110 (statistikk), og da tvinger spørsmålet om verdien av forelesningen seg fram.
– Mange studenter lurer seg selv med at de kan se forelesningene på video. Men dette er ikke snakk om enkle minutter, det er tunge minutter. Og så ender det med at de gjør det dårlig på eksamen. Videotida må ned, sier Pettersen.
– Studentene håndterer ikke friheten, tilføyer Rekdal.
Derfor blir det omvendt undervisning (flipped classroom) i MAT100 denne høsten. Det innebærer at i de tolv ukene kurset varer, vil det kun være øvingstimer kombinert med fysiske innleveringskrav både individuelt og i gruppe: fire timer tirsdag og fire timer torsdag.
Av totalt 24 innleveringer individuelt og i guppe må studentene ha godkjent 18 innleveringer for å kvalifisere seg til eksamen. Innleveringene må leveres i hånda på hjelpelærer klokka 14 og 16 hver øvingsdag, så med ordningen blir det i praksis møteplikt i faget.
Men, understreker de to, for studentene er det en stor fordel at de nå vil få instruksjonsvideoer før øvingstimene som er kortere, bedre og mer raffinerte enn tidligere. Hver uke er det tre til seks videoer av cirka 15 minutter som må ses som forberedelse til øvingstimer med innelevering.
– Vi har redusert videotida fra totalt 36 timer til 20 timer, og det er et gode for studentene. Det er et tøffere regime, men det er altså trening, trening og trenig som gjelder om man skal bli god i matematikk. Nå er det oppmøte på campus som er nøkkelen til suksess i faget, og jeg tror faktisk at det vil bidra til at faget opppleves som mindre stressende for studentene, sier Pettersen.
Forkurset starter mandag
Mandag starter det ukeslange forkurset i matematikk på Molde campus.
– Forkurset er en kickstart på MAT100 for alle som syns matematikk er vanskelig, sier Per Kristian Rekdal.
Han regner med at det møter en 50-80 studenter fra Molde og Kristiansund når forkurset starter mandag morgen.