GØTEBORG (Panorama): Onsdag 15. mars dro studenter fra HiMolde til Gøteborg. LogistikkForums utenlandstur kunne i år friste med bedriftsbesøk til blant annet SKF og Port of Gothenburg
Været var ikke særlig medgjørlig når de siste studentene fra Molde skulle reise fra Molde til Oslo for å rekke toget til Gøteborg. En student kom seg ikke avgårde grunnet værforholdene i Molde, men med godt mot fortsatte resten reisen til Gøteborg. Onsdagen ble brukt til reise og avslapping før programmet LogistikkForum hadde satt opp.
Torsdag morgen ble studentene plukket opp av en innleid buss for å dra til Port of Gothenburg. Vel fremme møtte studentene Stig-Göran Thorén. Stig-Göran er Senior Manager Business Development at Port of Gothenburg. Han holdt et foredrag sammen med Hans Gutsch som er Business Development Manager and Commerial Manager Rail for APM Terminals Gothenburg AB.
Port of Gothenburg er Sveriges desidert største havn. De har hatt stor fremgang i de siste årene, med 7% økning i 2016. De har en kapasitet på ~ 2 000 000 TEU, men benyttet i 2016 ~750 000 TEU, noe som tilsier at de har fortsatt stor kapasitet for utbygning og for å ta i mot flere skip.
Videre gikk turen til Lindholmen Science Park. Studentene fikk her møte Closer og Drive Sweden. Closer er «Swedish Collab for Increased Transport Efficiency». Closer er den svenske arena for forskning, utvikling og innovasjon innen transporteffektivitet. Arenaen er en del av Lindholmen Science Park AB. De tilbyr en nøytral innovasjons- og demonstrasjonsmiljø for samarbeid mellom næringsliv, akademia og offentlig sektor.
Drive Sweden driver med utvikling av automatiske transportsystemer. De har for tiden et prosjekt i samarbeid med Volvo, kalt DriveMe. Drive og Volvo har utviklet en bil med L4 (nivå 4) automasjon, som betyr at automatiserte systemer kan styre bilen uten menneskelig hjelp. Sjåføren må aktivere systemet, og når det er aktivert er sjåførens oppmerksomhet ikke nødvendig. De skal i år la 100 familier få kjøre i nye Volvo XC90 med L4 automasjon, som et prøveprosjekt. Det er laget en «bane» rundt Gøteborg på rundt 6 mil der automasjonen kan tas i bruk.
Fredag gikk turen til ElectriCity og Svensk Kulelager Fabrikk (SKF). ElectriCity er et testprosjekt ved Chalmers universitet som ble igangsatt i 2015 og er planlagt ferdig i 2018. Det er et samarbeidsprosjekt mellom forskjellige aktører i og rundt Gøteborg. Per dags dato har de sju elektrisk/hybrid og tre fullelektriske busser som går på rute 55 i Gøteborg.
Hos SKF møtte studentene Lars Werner. Lars er administrative services manager & visitor planner hos SKF. SKF ble stiftet på tidlig 1900-tallet og har vært i full drift siden den gang. Per dags dato produserer SKF rundt 1 milliard enheter per år. Siden gruppen var bestående utelukkende av logistikkstudenter, fikk studentene og en presentasjon med innsikt i hvordan SKF-Logistics jobber. SKF-Logistics ble startet opp i 1994 og har rundt 1400 ansatte på 46 lokasjoner rundt om i verden. SKF har 50 000 kunder i 155 land som de leverer til.
SKF har i dag fabrikk og lager i Gøteborg, med 10 store varehus og ~60 satelittlager rundt om i verden. Bedriften driver med make-to-stock, og ser mer og mer behovet for å drive med make-to-order. I dag er fordelingen rundt 50/50 mellom produksjonen.
LogistikkForum hadde lagt opp et bra program som studentene var svært fornøyde med. Det ble oppfordret til felles middag hver dag, og det var et tilbud alle studentene benyttet seg av. Det er aldri en tur uten uforutsette hendelser, men de omstendighetene som dukket opp ble tatt på strak arm.