Tjenester på nettet bør testes ut på vanlige brukere før de settes i drift, skriver professor Kai A. Olsen. Foto: Ed Yourdon (CC BY-NC-SA 2.0)

Internett til frustrasjon

Mange nettløsninger er frustrerende å bruke. Selv for en professor med mer enn 40 års erfaring innen IT er det ofte tungt å utføre oppgaver på nettet. Ikke bare irriteres en over den lave kvaliteten, men en gremmes over at en kanskje har vært med på å utdanne de som er ansvarlig for disse nettsidene.

Kai A. Olsen er professor i informatikk ved Høgskolen i Molde.
Kai A. Olsen er professor i informatikk ved Høgskolen i Molde.

Ta SAS. De sender meg billett på e-post med en tittel som gjør at det er vanskelig å finne tilbake til riktig billett i ettertid: «Electronic Ticket Itinerary and Receipt from SAS – Booking reference 7LW1O3» er ikke akkurat så veldig informativt. Med en rekke forskjellige bestillinger kan jeg risikere å måtte lete gjennom alle for å finne riktig billett. Norwegian og mange andre klarer å få med både fra, til og dato i tittelen, så hvorfor klarer ikke SAS dette? SAS blander også tall og bokstaver i tilfeldige koder. O i referansen over kan lett oppfattes som en null. Allerede i datamaskinens barndom forstod en at O og 0 burde unngås i slike tilfeldige koder.

Monopolbedriften Posten har håpløse nettsider. Selv en enkel sak som å finne ut hva det koster å sende et vanlig brev krever mange tastetrykk. Vil du ha oppgaver for viderekomne kan du forsøke å finne ut om Norgespakker er forsikret og hva det koster å sende et rekommandert brev til Danmark. Den første klarte jeg etter mye jobbing. Problemet er at det er flere veier til målet, men bare en gir deg den informasjonen du trenger.  For den andre oppgaven brukte jeg søkeboksen. Jeg får et svar, der blir jeg ønsket God Jul. Da tar jeg et Google søk. Det gir svaret.

Men selv nettsidene til konkurranseutsatte bedrifter er frustrerende. Ta www.startour.no. Her møter de deg med et bestillingsskjema på framsiden. Så langt bra. Fyll ut dette med fra, til, avreisedato og varighet. Trykk søk og bestill. Velg nå «kun fly» og irriter deg over at alt du tastet inn på første side er tapt. Kostnaden er ikke bare å kaste bort noen sekunder på å taste alt inn en gang til, sannsynligheten for feil øker dramatisk når du i irritasjon taster dataene for andre (eller tredje?) gang.

I vår brukte jeg Expert sin nettside. De har en click&collect-tjeneste der du bestiller på nett og henter varene i butikken. Midt på første påskedag fikk jeg e-post om at varen kunne hentes i butikken innen to timer, senest om 24 timer. Nei, det er ikke en tidlig variant av søndagsåpning, kun en tåpelig nettside som ikke klarer å se forskjell på hverdag og helg.

Altinn klarer heller ikke å unngå å rote det til. Der fikk jeg feil fordi en sum ikke stemte med de enkelte postene. Det var én krone i avvik. Men siden vi opererer med hele kroner vil slike avvik alltid forekomme. Heldigvis var det mulig å gi en forklaring på hvorfor tallene ikke stemte overens. Min forklaring var: «Feil i Altinn.»

Dessverre er dette regelen. De fleste nettsidene har feil og mangler. Noen av sidene burde vært stoppet av Helsedirektoratet.

Mitt blodtrykk går i alle fall opp når jeg må taste ting gang på gang, når Internett-banken ikke kan vise saldo på betalingssiden og når interne søk ikke fungerer (gå f.eks. til www.uio.no og søk på økonomistudier). Enda verre er de systemene jeg er tvunget å bruke som ansatt på Høgskolen.

Men la oss avslutte med noe mindre deprimerende. Flytoget.no har kanskje en enkel oppgave, men de har forstått hva som kreves. Jeg ble også overrasket over nettsidene til Norges Automobil Forbund. NAF (ikke NAV!) har åpenbart også tenkt gjennom hva brukerne trenger.

Og løsningen er ikke vanskelig. Det er å teste systemene på vanlige brukere. Helst før systemene settes i drift.

–> Hallgeir Gammelsæter, Kjetil Kåre Haugen, Kai A. Olsen og Jenny Klinge er faste spaltister i Panorama.