Han er ikke en alminnelig kar, Stig Hjerkinn Haug, for alminnelighet dreper kreativitet.
Av CHRISTER OLSEN og ISABELLE CHANG TAN (foto)
Han vil ikke ha folk som tenker likt i eget konsulentselskap, som selger metoder for å lette kreative prosesser. Med slike metoder har han startet 30 firma, hvorav halvparten overlevde. Stig og Stein startet den mislykkede jusstudenten sammen med en budbilsjåfør uten artium. Sjåføren ble senere rektor ved Westerdal reklameskole ved å tape en loddtrekning. I dag lager Stein film finansiert av Stig.
Den alminnelige kommentaren til ideene hans er: «det kommer aldri til å gå». Vanligvis får de rett, og gnir det inn med «hva var det jeg sa». Stig svarer med Nordahl Grieg: «du skal angre til du dør, på det du ikke gjør». Hvis skeptikerne hadde bestemt ville ingen av ideene lykkes. Og hver gang han lykkes får han høre at det er flaks.
– Jeg har flaks fordi jeg er nysgjerrig, sier Stig.
Og fordi han legger mer vekt på å prøve enn på å analysere.
– Analyse dreper kreativitet. Testing gir tilbakemelding, flyter ikke båten må den på land. Men slagordet vårt er: «Båten blir til mens vi ror.» Man kan ikke bli kjent med farvannet på armlengdes avstand, må hoppe i det.
Stig er avholdsmann og har ikke peil på vin. Mot alle odds og advarsler var han med på å bygge opp en vinimportør som skapte bestselgende vin med innpakning tilpasset alminnelige norske forbrukere: vi med liten vinkunnskap.
Han lever på gult lys så mye som mulig, litt på kanten. Grønt lys er for de alminnelige. Han tror på å bygge på medspilleres ideer ved starte med «ja, og …» og deretter utvikle ideen videre. De første ideene er sjelden gode, så det er viktig at ideene får flyte fritt og ukritisk før man velger hvilke som er verd å satse på. Og han tror på hastighet. Størrelsen på ideene er ikke avgjørende, det er å følge opp fra ideé til implementering som skaper selvtillit for nye eventyr.
For å skjerpe teamet sitt leide han 20 kvadratmeter på Alternativmessen i tre dager. De fikk seks timer på seg til å forberede sitt bidrag til messen: «Baby extreme» bygget på tulleforskning og påstod at det barn ikke prøver før fylte tre år, det prøver det aldri. De anbefalte pistolskyting og paragliding med spedbarn, og fikk napp hos P4 og forsiden i Osloposten.
Stig siterer filosofen Ludvig Wittgenstein: «Hvis det ikke blir gjort fjollete ting innimellom, vil det aldri bli laget noe intelligent.»
Som illustrasjon på hvor hemmende gruppelæring kan være bruker han et eksperiment der fem aper i et bur fristes med bananer. Hver gang apene forsyner seg, spyles samtlige med kaldt vann. Apene lærer, og vannslangene rulles vekk. Deretter byttes en av apene med en ny som ikke kjenner spillereglene og som strekker seg mot bananene. Den nye apen hindres av de mer erfarne. Slik forsetter det til de erfarne apene er erstattet med nye. Ingen vet egentlig hvorfor bananene ikke får røres, men ritualet med å banke opp nye innflyttere vedlikeholdes lenge etter at vannslangene er pakket vekk.
(Kurset gikk i regi av Molde Kunnskapspark, iKuben og Høgskolen i Molde mandag kveld på Molde Campus.)
Vinnere av første runde i Venture Cup
Faget BØK411 på bachelorstudiene denne våren har hjulpet studenter å utvikle forretningsplaner i konkurransen Venture Cup. Den lokale vinneren går videre til den regionale konkurransen.
Seieren i første runde i Molde gikk til Klesvaskleverandøren ved logistikkstudentene Jonatan Eidal fra Oslo og Vipulan Koneswaran fra Trondheim. Ideen er å hente skittentøyet hos travle barnefamilier i storbyer og levere det rent og ferdig strøket. Jonatan hentet inspirasjon fra egen latskap, men innser at det blir hardt arbeid fra nå av.
Andreplass gikk til løsningen SizeMe som tar sikte på redusere kjøp av feil størrelse og retur av klær til nettbutikker.
Tredjeplass gikk til EasyHelp, som to elever fra innovasjonslinjen på Romsdal videregående skole står bak. De oppdaget at kunder i store, underbemannede kleskjeder må gå ut av prøverommet for å hente en ny størrelse. Slik kom ideen om elektronisk tilkalling av butikkpersonale. Markedsundersøkelsen deres viser at flere kunder dropper kjøp som følge av dårlige service og de håper produktet deres kan friste kleskjedene.