Mennesker og forretningskultur var temaer på seminaret «Logistikk for framtiden» på i Trondheim fredag 25. september.
Av MING SU og NANCY LE (foto)
Årets tema var «Effektivt og bærekraftig – Hvordan drive konkurransedyktig logistikk». Seminaret så dagens lys for første gang i 2003 og har siden vært et årlig arrangement i regi av logistikktudentene ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. 125 personer deltok på seminaret, de fleste studenter fra HiST. Omlag 10 studenter fra HiMolde deltok på seminaret.
Terje Skarlo – høgskolelektor fra HiST – og Anders Hjelmeland – trådjeårsstudent ved HiST og styreleder for logistikkstudene – tok for seg spesialkompetanse i studieprogram for logistikkingeniørfag ved HiST. Finn-Magnus Johannessen fra Siemens snakket om effektvisering av verdikjeden i multidisipline prosjekter.
– God gjennomføring er utrolig viktig, sa Johannessen.
Trond Olstad, daglig leder for Fagerhaug og Olstad, holdt et foredrag om kundeorientert logistikk, der mennesket og kunden står i sentrum. Han sa at tre elementer har blitt valgt som kriterier for suksess: Tidsriktige eller markedsriktige logistikkløsninger, dynamisk organisasjon og kunder i sentrum.
Etter Olstad presenterte Gunnar Pedersen Lian fra Rema 1000 «Det enkle er ofte det beste». Lian har tidligere studert transportøkonomi ved HiMolde. Nå jobber han som daglig leder i Rema Distribution Norge AS, Distribunal Trondheim. Lian fortalte at forretningsidéen til Rema 1000 er å levere den beste servicegraden til lavest kostnad.
I lunsjpausen fikk vi mulighet til å snakke med Lian. Han forklarte at det er mulig for masterstudenter å skrive masteroppgaven sin hos Rema.
– Rema 1000 har planlagt å bygge opp en ny distribusjonskanal, og til det trenger vi å finne ut hva som er mest effektivt. Når det gjelder logistikkstudentene vi skal ansette hos Rema, så fokuserer vi ikke bare på den akademiske kompetansen. Vi vurderer også om de passer inn i kulturen til Rema, forklarte Lian.
Det siste foredraget ble holdt av Stig Gåsvik fra IKEA. Gåsvik begynte å jobbe deltid for IKEA ved siden av studiene. Siden har han jobbet for IKEA – i elleve år – med logistikk. Nå jobber han som logistikksjef ved IKEAs lager. Gåsvik sitt foredrag handlet om «IKEA supply chain fra produsent til handlevogn».
– Vår visjon er å skape en bedre hverdag for mange mennesker. Mennesket er suksessfaktoren. Bedrifter som IKEA satser på studentkompetanse i ledelsen. Det bør et viktig kriterie for logistikkstudenter som har lyst til å jobbe for en internasjonal bedrift, sa Gåsvik.