Geodata-gründer og forretningsengel Olbjørn Kvernberg var årets hovedattraksjon på avsparket for vårens vakreste eventyr – BØK411 Venture Cup, som i år også har rask prototyping på programmet.
Over 30 HiMolde-studenter og elever ved innovasjonslinja på Romsdal videregående skole deltok på infomøtet om forretningsplankonkurransen Venture Cup, som er et av høgskolens mest nevenyttige, morsomme og kreative fag.
– Dette er et fag som setter dere i stand til å ikke bare søke på en jobb når dere er ferdig med studiene, men som setter dere i stand til å starte deres egen arbeidsplass, sa Geir Arne Svenning, som er EUV-leder ved HiMolde.
Student Cato Karbøl, som er Start-leder ved HiMolde, orienterte raskt om studentorganisasjonen og om Gründerskolen i regi av Universitetet i Oslo. Gründerskolen er et sommerkurs på 30 studiepoeng som kan tas i f.eks. Boston, Houston eller San Francisco i USA, og deltagelse i Venture Cup kan utgjøre en del av dette faget.
Startet Geodata i 1988
Forretningsmann Olbjørn Kvernberg fortalte – passende nok på den internasjonale GIS-dagen (geografiske informasjonssystemer) 18. november – om Geodata-eventyret som han startet i Oslo i 1988 med elleve ansatte. Denne bedriften ledet han fram til 2004, da han lot andre slippe til i den daglige driften. Selv fortsatte han som styreleder og flyttet til Molde. I dag har Geogroup 120 ansatte i Norge, samt over 70 ansatte i Danmark.
Geodata har en lang rekke statlige kunder, og Kvernberg brukte fremskriving av skogsvekst for Statskog som et typisk Geodata-prosjekt.
De siste årene har Kvernberg – som også har markert seg som Venstre-politiker lokalt – opptrådt som såkalt forretningsengel, Han går inn i lokale oppstartsbedrifter med kompetanse og kapital.
Miljøets mann
Romsdal Bioenergi er et av selskapene, som nå har fått Tine-meieriet i Elnesvågen (Jarlsberg-produsenten) på kundelista. Dette liker miljømannen Kvernerg, som fornøyd noterte at meieriet har går fra olje via gass til treflis. Romsdal Bioenergi tegner kontrakter med indeks-regulert fastpris for 20 år, så energikostnadene for kundene blir mye mer stabile enn om de bruker f.eks. vannkraft eller fossile energiformer.
– Ingen er villig til å betale mer for miljøvennlig enn annen energi, sa Kvernberg,
Ellers er Kvernberg inne i Nofence, elektriske geiteklaver som ved bruk av GPS holder dyra innenfor usynlige gjerder. Produktet skal etter planen kommersialiseres i 2017. Videre nevnte han North Sea Salt Works.
Blått hav-strategi
Men ikke minst var Kvernberg entusiastisk i forhold til Eiravann, som kan skilte med et mineralinnhold som er i verdensklasse lavt. Kverneberg har som blått hav-strategi for Eira at vannet i første rekke skal inn på Norges ledende restauranter, siden produktets renhet gjør at det ikke smaker annet enn vann, rett og slett. Kiosk, bensinstasjon og dagligvare beskrev han som strategisk et knallrødt blodbad og kunne opplyse at f.eks. giganten Nestlé har 64 vann-merkevarer.
Kvernberg sa at han investerer med både hjerte og hjerne, men det som til sist avgjør om han satser er om han har tro på gründeren selv. Altså om gründeren har de personlige egenskapene som skal til for å lykkes.
Det er er Sjur Vindal, forretningsutvikler i Molde Kunnskapspark, som er faglærer i BØK411. Han opplyser at kurset starter i midten av januar neste år og at studentene i år for første gang vil kunne bruke Kunnskapsparkens nye prototype-lab under kurset.