HiMoldes Odd Anders Bøyum-Folkeseth (t.v.) og Linda Bøyum-Folkeseth har fire barn hjemme for tida, og lager podcast-forelesninger om natta etter at ungene har lagt seg. Foto: Skjermdump fra Skype

Lager podcast om jus etter at barna har lagt seg

Ekteparet Odd Anders og Linda Bøyum-Folkeseth lager podcast-forelesninger i jus om natta! Her er et knippe eksempler på hvordan HiMolde-ansatte jobber i konronaens tid.

Med fire unger på hjemmekontoret, er det ikke så rart at førsteamanuensis Odd Anders Bøyum-Folkeseth og høgskolelektor Linda Bøyum-Folkeseth først finner ro til å ta opptak av podcast-forelesninger etter barnas leggetid.

Odd Anders sier at det er litt tilfeldig at de gikk for podcast-forelesninger etter at campus ble stengt for studentene:

– Vi var på ABC-kurs i bruk podcast-appen Anchor med Rolf Magnus Orø like før koronatiltakene kom. Ellers hadde vi nok ikke kommet på denne løsningen.

Han opplyser at de begynte opptakene sist søndag, og så langt har lagt ut nær ti forelesninger på fire kurs – rettslære, arve- og familierett, idrettsjus, og skatterett – den siste uka. Forelesningene er korte, med en varighet på 10-15 minutter.

Tre av dem ligger faktisk ute på Spotify og kan høres der!

– Det er litt morsomt! Jeg syns det er gøy å gjøre forelesninger på en annen måte enn det vi gjør til vanlig, sier Linda.

I utgangspunktet deler ekteparet bare undervisningen i ett av de fire fagene, men nå har de valgt å forelese sammen på podcast-opptakene. De lager manus, eller kall det kjøreplan, før hvert opptak, men det blir også litt improvisasjon.

– Ideen med å være to er at det blir litt mer variasjon, og ikke så statisk som om man leser fra manus. Vi gjør det litt sånn at en av oss spør, og den andre svarer, sier Odd Anders.

Opptakene gjør de rett på mobil, lydkvaliteten er god og Lindas klingende latter setter som vanlig en herlig spiss på lydbildet.

Odd Anders sier at podcastene vil bli supplert med PowerPoint-er og oppgaver, som studentene også finner på Canvas.

Førsteamanuensis Knut Peder Heen foreleser i ensom majestet i Haavelmo auditorium om en høyaktuell problemestilling. Det handler om likviditetsgrad, forholdet mellom likvide eiendeler og kortsiktig gjeld. Foto: Arild J. Waagbø

Maraton-foreleser i tomt auditorium

Førsteamanuensis Knut Peder Heen gjorde denne uka opptak av åtte forelesninger i økonomistyring og regnskap, og sier han med det er ferdig med pensum i kurset denne  våren.

I videoopptaket økonomistudentene etterhvert vil få høre, bruker Heen et eventuelt salg av Norwegians flyflåte som eksempel. Temaet er nemlig likviditetsgrad, og på ligningen står likvide eiendeler over streken og kortsiktig gjeld under.

Dette er koronaaktuelt så det holder, i og med at mange bedrifter ser inntektene forsvinne. Vanligvis ville cirka 20 av de rundt 100 studentene på kurset vært i Haavelmo auditorium – høgskolens storstue – under forelesningene.

Heen sier han syns det går greit å forelese uten studenter i salen, men at det er bedre med.

– Jeg blir ikke like opphausa som vanlig når jeg starter forelesningene. Det er litt som å spille treningskamp, i stedet for the real deal, sier han.

Han syns det er en fordel at det er noen år siden han hadde faget sist, for da er stoffet litt nytt.

– Har du samme faget år etter år … Det å slå de samme vitsene som i fjor, det er litt kjedelig, sier Heen.

Heen sier at øvingstimene nå er lagt til diskusjonsfuksjonen i Canvas.

– Det fungerer bra, og jeg tror også det vil ta seg opp etterhvert som studentene blir mer vant til det, sier han.

Førsteamanuensis Per Kristian Rekdal på sitt digitale kontrollrom – høyt hevet over Gørvelplassen i Molde sentrum. Foto: Privat

– Jeg har trua, vi blir gode!

Radarparet Per Kristian Rekdal (førsteamanuensis) og Bård Inge Pettersen (høgskolelektor) fikk teknisk trøbbel under Zoom-debuten torsdag, men er sikre på at det går seg til.

Rekdal forteller at da de to skulle kjøre direkteforelesning fra klokka 12 til 14 i går med Zoom – der 70 studenter deltok på videomøte-plattformen, så gikk det greit i 30 minutter før de fikk tekniske vansker. Noe av forklaringen var ustabilt nett, og videre virket ikke en digital penn på tegnebrettet, samt at en datamaskin gikk i stå og krevde full restart.

Rekdal og Pettersen har opptak av forelesninger fra i fjor som dekker hele pensumet i statistikk-kurset, men har bestemt seg for å kjøre levende forelesninger med studentene via Zoom på de vanlige tidene tirsdag og torsdag.

– Jeg har trua, vi blir gode! Vi krummer nakken og skal gi studentene et godt tilbud med Zoom. Innen et par uker, så blir dette veldig bra, sier Rekdal.

– Hva er ditt beste tips til de som skal kaste seg ut i digital undervisning nå?

– Snakk med Rolf Magnus Orø og få hjelp til å lære deg å bruke Zoom.

Rekdal er opptatt av at studentene nå er disiplinerte og presise i måten de kommuniserer med lærerkreftene på via digitale plattformer.

– Det nytter ikke å bare spørre om å få løsninga på en oppgave, spørsmålene må være mer spesifikke. Studentene må sette seg inn i teorien først, deretter gå løs på øvingene. Først da har de grunnlag til å stille spørsmål, og vi til å svare dem, sier Rekdal.

Rolf Magnus Orø, HiMoldes rådgiver for digital undervising, har travle dager for tida. Foto: Arild J. Waagbø

Anbefaler en «flipped» tilnærming

Rolf Magnus Orø mener at en blanding av digitale forelesninger og digital interaksjon – et digitalt flipped classroom – er en god måte å undervise studentene på nå.

I en tid da lærekreftene i hele landet er tvunget over på digitale plattformer, er det høysesong for høgskolens dedikerte rådgiver for digital undervisning.

– Det er rimelig bra kjør nå, konstaterer Orø.

Sammen med kollega Jostein Hestad tar han seg av Zoom-opplæring av høgskolens ansatte, og sier at hele IT-avdelingen er i full sving for å løse store og små problemer knyttet til følgene av koronoaepidemi og smitteverntiltak.

– Hver dag klokka 10 har vi møter på Zoom hvor folk kan få hjelp og ideer, og utveksle gode og dårlige erfaringer, opplyser Orø, som karakteriserer Zoom som et «overlegent og intuitivt» redskap.

Han sier at mange faglærere har videoopptak i arkivene som kommer til nytte nå. Forelesninger og kortvideoer kan det gjøres opptak av, mens interaksjonen med studentene skjer med Zoom. Orø peker også på at ikke alle fag nødvendigvis må formidles med bilde.

– Podcast-opptak på mobil er det teknisk veldig lett å lage, og studentene liker det. Da kan de høre forelesingen mens de kjører bil, lager middag eller vasker hus, sier Orø.

Han nevner at studentene er vant med å bruke Facebook, så det er også en plattform som kan brukes. Ellers ber han folk være oppmerksom på belastningen på hjemmenettet, om det f. eks. brukes til aktiviteter som film, spill eller nedlastinger samtidig med at det skal kjøres interaktiv forelesning, for da kan det fort oppstå problemer fordi datakapasiteten på nettet ikke strekker til.

Orø har også et tips til debutforelesningene med Zoom:

– Kjør første time litt som en øvelse, uten for mye fagstoff. Da blir både du og studentene fort vant til å bruke plattformen.