Panel og publikum Kafé Kurt onsdag kveld. Foto: Arild Waagbø

Samtalte om rovdrift på mennesker og jord etter teaterstykke

Dag Erik Berg og Lise Lillebrygfjeld fra HiMolde satt i panelet da en klassisk og lokalt forankret arbeideroman i ny og dramatisert form var underlag for en samtale om rovdrift på mennesker og jord.

Teatret Vårt turnerer ut september med en forestilling basert på feministen og samfunnskritikeren Nini Roll Ankers arbeiderroman  «Den som henger i en tråd» fra 1935, som skildrer livet til en gruppe kvinnelige skreddere i en liten vestlandsby.

Romanen tar opp temaer som lønn, arbeidsforhold, abort, religion, sosial kontroll, seksuell vold og kjærlighet.

F.v.: Sandra Kolstad, Johanna Mørck og Ingrid Myhre Løvik i Den som henger i en tråd på Teatret Vårt. Foto: Tingh

Forestillingen, som er dramatisert og regissert av Toril Solvang, har høstet god kritikk etter premieren. Scenografien er et søppelfjell av brukte klær som vokser over en containerstabel, og flere av scenene og dialogene i dramatiseringen peker grovt sett på at ukritisk shopping ødelegger miljøet vårt.

Etter å ha sett forestillingen på Plassen onsdag kveld, fulgte rundt 70 mennesker en påfølgende panelsamtale om temaene ute i kaféen på kulturhuset.

Formidlingsleder Linn Wennersten fra Teatret Vårt ledet samtalen, mens førsteamanuensis Dag Erik Berg og professor Lise Lillebrygfjeld Halse fra høgskolen satt i panelet.

F.v.: Linn Wennersten, Dag Erik Berg og Lise Lillebrygfjeld Halse på Kafé Kurt osdag kveld. Foto: Arild Waagbø

Halse sa blant annet at hun tror det må globale regler på plass for å hindre rovdrift på mennesker og jord, og sa at elefanten i rommet er den globale kapitalismen.

Flere høgskoleansatte blant publikum meldte seg også på i debatten i kafeen, som f. eks. dreiet seg om god, gammeldags nullvekst.

Høgskolens Heidi Hogset (med mikrofon) var en av mange som deltok i debatten på Plassen onsdag kveld. Foto: Arild Waagbø
70 mennesker fulgte samtalen om menneskerettigeter, miljø og klær på Plassen onsdag kveld. Foto: Arild Waagbø