Samuel Pettersson (31) lanserte fredag sin femte plakat i en rekke av ikoniske, lokale motiver med AI-vri og et slør av nostalgi.
Trappekiosken-plakaten presenterte han på Fuzzy Platebar i Molde sentrum. Samuel Pettersson, som tar en IT-bachelor ved Høgskolen, og har brukt fotografier av kjente servedigheter i Molde og omegn og transformert de via en AI-generator.
Samuel forteller at ideen kom da han sammen med sin far og daglig leder i kustgalleriet Maerz, Petter Haakon Pettersson, satt og funderte på hva de skulle lage til galleriet.
Samuel er selv fotograf og har tatt bildene til flere av de AI-genererte kunstverkene, men fredagens fokus var rettet mot plakaten med den ikoniske Trappekiosken på Gørvellplassen i Molde.
Ola Gjendem er byhistoriker, og tok det originale fotografiet av Trappekiosken som plakaten er basert på. Gjendem delte minner med et fullsatt Fuzzy om magiske pølser med løksalt, drosjesentralens kaos og offentlige toaletter.
I flere tiår, fra 1954 og frem til rivingen for å gjøre plass til kulturhuset Plassen, var Trappekiosken som en egen institusjon å betrakte i Molde.
Kiosken var en del av trappehuset mellom Sandvegen og Gørvelplassen som i tillegg huset både taxisentral og offentlige toaletter.
Nå vender Trappekiosken tilbake – på et 300 grams silkepapir.
Plakatene i serien kan kjøpes i Maerz’ nettbutikk.
— AI kan forvandle bilder til ekstraordinære kunstverk, men utfordringen ligger i teksten som skal forklare programmet alt fra fargebruk til estetikken i designet. Det er mye prøving og feiling. Den beste delen med denne måten å lage kunst på ligger fortsatt i mine hender når jeg gjør tradisjonell retusjering og redigering i Adobe Photoshop helt til slutt. sier Samuel.
Samuel Pettersson er for øvrig også musiker, samt studentreporter i Panorama.