Fredag publiserte Samferdelsdepartementet rapporten som anbefaler å ikke bygge Nord-Norgebanen nord for Fauske. Allerede mandag ble rapporten brukt i forelesning på høgskolen.
Det var en av rapportens forfattere, førsteamanuensis Eivind Tveter, som kunne holde den nær dagsaktuelle forelesningen for heldige studenter i faget TRA310 — Transport Economics. Rapporten fra Marstrand AS og Høgskolen i Molde er en såkalt KS1-rapport (ekstern kvalitetssikring av konseptvalg), som brukes til å kvalitetssikre alle store offentlige investeringer.
Professor Svein Bråthen, som er prorektor ved HiMolde, var også en av forfatterne bak rapporten(e): Én om Nord-Norgebanen, én om Transportsløsninger i Nord-Norge, og én om ny innfart til Tromsø.
— Det er til syvende og sist en politisk beslutning om man skal bygge Nord-Norgebanen eller ei, men den samfunnsøkonomiske nytten av investeringen er bare cirka én til ti. Det vil altså si at nytten er på 10 øre for hver krone som investeres, sier Bråthen.
Slik er dette illustrert i KS1-rapporten om Nord-Norgebanen:
I rapportens sammendrag skriver forfatterne:
«Vår samfunnsøkonomiske analyse viser at det er ulønnsomt å bygge en ny jernbane nord for Fauske, på grunn av begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift. Av konseptene i KVU anbefaler vi nullalternativet. På Nordlandsbanen og Ofotbanen er det udekkede etterspørselsbehov for mer godskapasitet, og vi anbefaler at man starter nye utredninger for å finne gode konsepter for å utvikle disse banene videre.»
Tveter og Bråthen, som begge har vært med på å skrive en rekke KS1-rapporter tidligere, opplyser at de i de aktuelle Nord-Norge-rapportene særlig har bidratt med metoder og modeller.
Også analysen av konseptvalgutredningen (KVU) for transportløsninger i Nord-Norge viser at det ikke er lønnsomt å bygge noen av konseptene for vei og bane mellom Fauske ogTromsø.
Men, påpeker Svein Bråthen, noen enkeltprosjekter knyttet til ny innfartsvei til Tromsø kan være lønnsomme!
I rapporten oppsummerer forfatterne det slik:
«Vår kvalitetssikring viser at det kan være lønnsomt å bygge en ny innfartsvei til Tromsø som starter nord for Bardufoss, går over Malangen-halvøya og krysser Balsfjorden med en undersjøisk tunnel før den kommer inn på E8 ved Berg. Dette er konsept 5+. Veien bør ha en optimalisert 80/90 km/t standard og vil i stor grad følge eksisterende trasé for fylkesvei 858. Konseptet vil gi store tidsbesparelser og bidra til å knytte Senja/Finnsnes og Målselv-regionene tettere sammen med Tromsø.»
KS1-rapportene ble skrevet på oppdrag for Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet.