KRISTIANSUND: Sykepleierstudenter ved Høgskolen i Molde har nylig gjennomført en nyopprettet praktisk eksamen med prosjektet Bamsesykehus.
Av TRINE TAFJORD, høgskolelektor
Første gjennomføring fant sted på Simulering og ferdighetssenteret ved Storhaugen Helsehus i Kristiansund denne uken, og skal også etter hvert gjentas ved høgskolens enhet for simulering og ferdighetstrening i Molde.
Etter to ukers forberedelser inviterte studentene rundt 25 barnehagebarn til besøk på avdelingen. Barna var på forhånd oppmuntret til å ta med bamsene sine til «sykehuset», slik at studentene kunne hjelpe dem med å bli friske.
Studentene hadde på forhånd innredet avdelingen med fire forskjellige stasjoner, hvor hensikten var å vise frem ulike sykepleie-oppgaver spesielt tilpasset barn. På «Legevakten», målte de blant annet lengde, vekt og temperatur på bamsene. I tillegg fikk barna på «Smitterommet» ha på seg smittevernutstyr, og lære om bakterier og medisinbehandling.
Videre på «Røntgenrommet» ble det tatt røntgenbilde av bamsen og barna fikk tegne på gipsen han hadde fått på foten. Barna fikk også legge bandasjer på bamsene.
Den siste posten var besøk i en ekte ambulanse, for anledningen utlånt fra helseforetaket (Helse Møre og Romsdal). Her hadde bamsen en skade i hodet, og måtte få både plaster og sprøyte for å bli frisk. I tillegg sørget noen klovne-studenter for å spre glede og latter. Det ble også servert lunsj underveis, og til slutt fikk alle barna diplom. Både studentene, lærerne, barna, og de ansatte i barnehagen som deltok ga uttrykk for at dagene var lærerike og morsomme.
Bakgrunn for etableringen av Bamsesykehus
Hensikten med gjennomføringen av bamsesykehuset er at sykepleierstudentene skal få erfaring med å møte, kommunisere med og tilpasse helserelatert informasjon til barn. Som fremtidige sykepleiere vil de møte barn i mange deler av helsetjenesten, og det er derfor viktig at de har den relevante kompetansen som trengs for å skape en relasjon til disse barna.
Både EU-direktiver, forskrift for sykepleierutdanning og studieplaner sier at studentene skal ha tilegnet seg erfaring med barn i løpet av studiet. Forskning viser at sykepleiere opplever at de får for lite praktisk erfaring med barn gjennom sin utdanning, noe som gjør at de ofte kvier seg for å involvere seg med barn i jobben.
Studenter har også tidligere gitt tilbakemelding om at de synes at utdanningsforløpet har for lite søkelys på barn. Ideelt sett er det ønskelig at sykepleierstudentene skal ha praksis med barn på sykehus eller i kommunehelsetjenesten, men det er i dag for få tilgjengelige praksisplasser med syke barn til at dette lar seg gjøre.
Bamsesykehus er ansett som en alternativ praksis og læringsmetode for opplæring av helsepersonell, både nasjonalt og internasjonalt. Dette er et pedagogisk opplegg som har vist seg å hjelpe studenter med å utvikle kommunikasjonsferdigheter, samhandling og relasjonsbygging med barn.
I tillegg er Bamsesykehus også sett på som en strategi for å redusere barns engstelse for helsevesenet, og for å ufarliggjøre helsepersonells rolle.
Sykepleierstudentene ved Høgskolen i Molde har før den praktiske gjennomføringen hatt teoriundervisning om barnesykepleie og ulike helseutfordringer hos barn, samt helsepedagogikk, kommunikasjon og samhandling knyttet til barn i ulike alderstrinn.
Gjennom den praktiske delen gjennomføringen lærte studentene blant annet ulike strategier for å skape kontakt med barna, tilpasse og gi helserelatert informasjon på et språk som barn forstår, og å være aktivt til stede i barnas verden. De lærte også at barns oppmerksomhetsfokus kan være flyktig, noe som kan kreve raske endringer og fleksible tilnærmingsstrategier.
Erfaringene som studentene erverver seg gjennom dette prosjektet bidrar forhåpentligvis til at de er bedre rustet i møter med barn i fremtiden, samt at barna er litt tryggere når de møter helsepersonell.