For oss som driver en del med sensur, både på egne og andres emner, er det alltid en lettelse å føre karakterene inn i det digitale eksamenssystemet og trykke «send». Man gratulerer seg selv med utført arbeid, kanskje det til og med har vært vel utført. Nå i desember tenkte kanskje naive sjeler til og … Fortsett å lese Om «automatiske» begrunnelser→
Klagesaker har avslørt at forskjellige sensorer kan vurdere de samme eksamensbesvarelsene svært ulikt. Enkelte studenter har opplevd karakterhopp fra D til A etter klage. Hvordan er det mulig at samme eksamensbesvarelse kan få vidt forskjellige karakterer? Når det er store forskjeller på hvordan sensorer vurderer enkeltbesvarelser, sår det tvil om hvor riktig og rettferdig karaktersetting … Fortsett å lese Eksamenssensur: Skjønn og sjansespill→
Våren 1988 avla jeg grunnfagseksamen i sosiologi ved Universitetet i Oslo. Slik systemet var den gangen, kunne vi velge mellom en hjemmeeksamen med ti dagers varighet, eller to dager med skoleeksamen. Uavhengig av hva man valgte, ble prosedyren avsluttet med en halvtimes muntlig eksamen. Det var den eneste form for prøving jeg ble gjenstand for … Fortsett å lese En eller to sensorer?→
Flere og flere studenter jukser på eksamen, og du lurer kanskje på hvorfor. Her har du fem gode grunner til å jukse på eksamen! Én. Eksamen er vanskelig. Eksamen kan være vanskelig selv om du har forberedt deg. Kanskje får du ikke eksamensoppgaven du hadde håpet på. Kanskje forstår du ikke helt spørsmålsstillingene. Hva er … Fortsett å lese Fem gode grunner til å jukse på eksamen→
Like sikkert som julekvelden kommer på kjerringa, dukker det i disse tider gjerne opp diskusjoner om eksamensavvikling. Koronasituasjonen har gjort temaet enda mer aktuelt, siden vi i år har opplevd en kraftig omlegging fra skoleeksamen til digital eksamen. Så langt kan det tyde på at det har åpnet for mer juks enn vanlig. Saken som … Fortsett å lese Eksamensfusk og moral→
Faglærere ved HiMolde justerer oppgavene som gis når studentene i år tar alle eksamene hjemme. Fagforståelse og refleksjon vil gi større uttelling enn kunnskap som må pugges. Førsteamanuensis Morten Svindland, som har nær 300 studenter som skal ta eksamen i SCM110 Innføring i Supply Chain Management, sier at halvparten av årets eksamen blir flervalgsoppgave (multiple … Fortsett å lese Slik justerer faglærerere oppgavene til hjemmeeksamen→
Klarer du PKs julenøtt? I dag fikk 250 studenter i Molde, Kristiansund og Bergen den som oppgave på eksamen i matematikk. PKs julenøtt Klarer du PKs julenøtt? Oppgaven ble gitt på dagens mattematikk-eksamen ved HiMolde i Molde, Kristiansund og Bergen. Løsningen kommer fredag 27. deseømber i Panorama. Publisert av Panorama HiM Onsdag 18. desember 2019 … Fortsett å lese 250 studenter fikk bryne seg på mattenøtt. Klarer du oppgaven?→
Les fire HiMolde-ansattes beste tips til en vellykket eksamensgjennomføring. Her er spørsmålene vi stilte: Hva er dine beste råd fram mot eksamen? Noen konkrete studieteknikker du kan anbefale? Hva er den perfekte oppladningen til eksamensdagen? Hva skal studentene absolutt ikke gjøre? Lise Lillebrygfjeld Halse, professorstipendiat ved Avdeling for økonomi og samfunnsvitenskap: – Dette er et … Fortsett å lese Stressa før eksamen? Her er ekspert-tipsene!→
En av de store fordelene med å jobbe i akademia er at en i stor grad bestemmer over egen arbeidsplass. En har stor frihet til selv å legge opp undervisningen, og til selv å velge forskningsoppgaver.
"Panorama er Høgskolen i Moldes uavhengige nettavis. Panorama skal drive fri og uavhengig journalistikk i tråd med den frie presses idealer."