Sport management-studenter og -lærere ved HiMolde feiret i dag gode Studiebarometer-målinger med kake og brus i kantina på Molde campus. Foto: Arild Waagbø

Norges mest fornøyde idrettsfag-studenter studerer i Molde

Bachelorstudentene i idrettsledelse i Molde er de mest fornøyde idrettsstudentene i landet! Det ble feiret med kake i dag.

Det viser resultatet fra Studiebarometeret for 2024, som ble offentlige denne uka. På en skala fra 1 til 5 gir studentene en helhetsvurdering av studiet (overordnet tilfredshet med studieprogrammet) til 4,7 poeng.

Det er 0,7 poeng over gjennomsnittet for 24 idrettsfagstudier nasjonalt, for heltidsstudenter på bachelornivå.

— Dere fortjener kake, både studenter og faglærere! sa studiesjef Sissel Anne Waagbø på dagens sammenkomst i kantina på Molde campus.

Mikael Rummelhoff Mass (t.v.) og Lisa Marie Os skryter av godt samhold blant studentene i klassen. Foto: Arild Waagbø

— Vi er en sammensveisa gjeng, som støter hverandre og møter opp til undervisning, sier Lisa Marie Os (23) fra Sjøholt.

Mikael Rummelhoff Mass (22) fra Fredrikstad peker på at de rundt 20 studentene i klassen er trygge på hverandre, så det er stort rom for å stille spørsmål eller å si noe «feil» i klasserommet.

Studentene sier de følger med på hvor klassekameratene er via Snap Map, og at de er snare til å etterlyse medstudenter om de ikke møter opp.

Både Os og Mass sier de trives med å studere i lille Molde by.

— Byen er koselig, alt er nære, sier Os.

— Det er lett å bli glad i Molde, sier Mass.

Fra høyre: Ole Martin Kleivenes, Geir Oterhals, Kjell Marius Herskedal og Solveig Straume er faglærere i idrettsledelse ved høgskolen. Foto: Arild Waagbø

Studieleder Geir Oterhals fortalte studentene om den lave helhetsvurderingen studieprogrammet fikk tibake i 2018.

Studieleder Geir Oterhals viste studentene historiske resultater for studieprogrammet i Studiebarometeret. Foto: Arild Waagbø

Til Panorama sier Geir Oterhals og høgskolelektor Ole Martin Kleivenes at fagmiljøet i årene etter 2018 har tatt flere grep for å øke begeistringen blant studentene. Blant annet:

  • Omrokkering av studieløpet, slik at studentene får faglærere de kjenner når de går fra det ene studieåret til det andre.
  • Timeplanleggingen er bedre enn før, og den er proaktiv.
  • Studentene får tidlig opplæring i læringsstrategier.
  • Programmet bruker erfarne forelesere og studentaktive læringsmetoder.
  • Fra starten av studiet er det fokus på utplassering i tredjeåret, som en gulrot. Studentene må ha C i snitt for å bli utplassert.

— For å være helt ærlig, så syns jeg det er mye viktigere at studentene møter opp til undervisning enn hva slags resultater vi får på Studiebarometeret. Og i denne klassen er oppmøtet nær 100 prosent, sier Kleivenes.

— Vi gir disse studenetene helhetsvurdering 5, sier Oterhals.

Høgskolelektor Ole Martin Kleivenes ble hedret med blomster av studentene sine på kakefesten i morges. Foto: Arild Waagbø