Rekordlave 5 prosent strøk på eksamen i mikroøkonomi i vår!
Førsteamanuensis Knut Peder Heen ved HiMolde, som både er faglærer i SØK200 Mikroøkonomi og studieleder for øk/adm-programmene, skryter av studentene:
– Jeg tror det går rykter om at jeg er en streng lærer, så jeg har inntrykk av at studentene skjerper seg. De har skjønt at det lønner seg å jobbe med faget. Vårens resultat i et annet fag jeg har – økonomistyring og regnskap – er også godt, så jeg tror nok dette er et godt kull.
Av de 133 HiMolde-studentene som møtte til vårens eksamen i faget, fikk hele 127 ståkarakter. Tre strøk, mens tre avbrøt eksamen. Snittkarakteren ble en C, og 10 studenter fikk toppkarakteren A. Snittkarakteren i faget har i perioden 2013-2018 ligget på C, med unntak av i 2014 da snittkarakteren ble en D.
– Jeg har aldri undervist i mikroøkonomi tidligere, men som studieleder var jeg nysgjerrig på strykproblemet i faget og ville finne ut hva det skyldtes, sier Heen.
LES MER: Gode resultater i mikroøkonomi med studentforeleser
Heen mener at problemet med undervisningen i mange økonomiske fag er at det blir for mye matematikkundervisning og for lite økonomiundervisning.
– Mange studenter ramler av om det blir for mye matematikk. Ta derivasjon, for eksempel: I mikroøkonomi er det kunnskap om antagelser og prediksjoner som er interessant, ikke om studentene kan å derivere, sier Heen.
Heen har hatt to hjelpelærere med seg på kurset, og opplyser at det fysiske oppmøtet på forelesningene i faget har vært rundt 40-50 studenter.
OPPGAVENE: Mikroøkonomi 2018 (eksamen)
LØSNINGENE: Mikroøkonomi 2018 (løsningsforslag)