PALO ALTO (Panorama) – Gang alt med ti! Er målet å nå 200 000 brukere? Nei, si heller to millioner.
Det sa Gro Eirin Dyrnes, direktør i Innovasjon Norge i San Francisco og Silicon Valley, til iKuben-delegasjonen som nylig besøkte Nordic Innovation House i Palo Alto. I Silicon Valley er det lett å få et kvarters kaffemøte med en investor, men vanskelig å få kloa i risikovillig kapital.
LES MER: Født global
– Investorene vil vite hvor mange kunder produktet allerede har. Har det «traction»? Aller helst vil de se en hockeykølle, en graf som viser at veksten går rett til værs, sa Dyrnes.
Kulturforskjell
Yvonne Ericsson, community manager ved innovasjonshuset der cirka 65 nordiske teknologibedrifter i startgropa får veiledning og kontorpulter, forklarte at det er en egen mentalitet blant gründere og investorer SF Bay Area. Her praktiseres den omvendte Janteloven.
Fail fast. Feil fort. Det er omkvedet i Silicon Valley.
– Det er en delingskultur her. Pay it forward, sier de. Det er lett å få kontakter og idealet for mange er total åpenhet. Men å få amerikanske penger? Det steget er ganske langt, sa Ericsson.
Få norske lykkes
Gro Eirin Dyrnes trekker fram Type A Machines – et nystartet selskap (2012) som produserer 3D-skrivere og ledes av norske Espen Sivertsen – som eksempel på at noen fra Norge lykkes i Bay Area. Selskapet selger 3D-skrivere for 2750 dollar og har ifølge Teknisk Ukeblad en årlig omsetning på cirka en million dollar.
– Nordisk teknologi har et godt omdømme her, men det er få norske selskaper som lykkes. Det er flere svenske, danske og finske selskaper som klarer det. En årsak til at norske gründere relativt sett gjør det dårligere kan være mangelfull erfaring med konsumentmarkedet, sa Dyrnes.
En bedre verden
Ifølge Dyrnes er det ikke «change» den typiske Silicon Valley-gründeren søker, men «disruption». Målet er å komme opp med produkter som undergraver eksisterende markeder. Et relativt ferskt eksempel er den app-baserte drosjetjenesten Uber.
Se bilder fra innovasjonsseminaret på Panoramas Facebook-side.
– Gründerne her snakker først og fremst om at de vil gjøre verden til et bedre sted, sa Dyrnes.
Hun gjorde også iKuben-delegasjonen oppmerksom på at det forventes at gründerne skal komme opp med et salgbart produkt («minimum viable product») i løpet av halvannet år.
-> Følg med i Panorama for flere reportasjer fra innovasjonsseminaret i California.