I dag kan du høre Rickard Damm fortelle deg hvorfor de beste ideene dør og de dårligste sjefene får de beste kontorene.
Rickard Damm, som for noen uker siden ble sjef for global innovasjon i TeliaSonera, holder foredraget «Death on the Blue Ocean – Intrapreneurship, Innovation Structures and Risk Management in large companies» når han gjesteforeleser på Molde Campus fra klokka 14.15 i dag.
Foredraget er åpent for alle.
– Blue Ocean-strategien dukket opp i Harvard Business Review for cirka ti år siden og ble populær. Tanken er at man må passe seg for det røde havet, der man konkurrerer enten på pris eller beste produkt. Men Blue Ocean-stategien tar ikke innover seg hvor fort ting endrer seg, at noen utvikler Facebook i garasjen. Bedriftene opplever at det ikke er så mye blått hav igjen og at innovasjonen skjer mye raskere hos små bedrifter enn hos store, sier Rickard Damm.
Sammen med Matt Doerner-Miller har han skrevet boken «Death on the Blue Ocean».
– 95 prosent av alle kjempeinnovasjoner lykkes ikke i markedet. Å vinne fram med en helt ny forretningsmodell er nesten umulig. Man klarer ikke å endre alt på en gang, sier han.
LES MER: Født global
Damm har tidligere jobbet i Ericsson og GE Healthcare. Han sier det er viktig å skape et miljø for innovasjon i bedriftene.
– Jeg har intervjuet mange bedriftsledere, seneste som Eisenhower Fellow, og har observert at mange bedrifter spenner bein på seg selv. Kontorpolitikk kan virke negativt inn, slik at de beste ideene dør og de dårligste sjefene får de beste kontorene, sier Damm.
Jobben som global innovasjonssjef i TeliaSonera (som blant annet eier NetCom og) begynte han i for fem uker siden. Han sier han vil jobbe for å endre kulturen for innovasjon i selskapet.
– Målet er at vi skal bevege oss fra å være et tradisjonelt teleselskap til å få internett-fart, sier Damm.
Damm har en MBA fra Handelshögskolan i Stockholm.