Osman Meringdals støttekompendium i faget ADM205 kan kjøpes i bokhandelen på campus. Foto: Arild J. Waagbø

Førsteårsstudent skrev støtte-kompendium

Student Osman Meringdals notater i faget ADM205 (endringsledelse) ble så omfattende at han like gjerne laget et kompendium som medstudenter kan få glede av.

20-åringen fra Skjevika i Molde går førsteåret på bachelorutdanningen i økonomi og administrasjon. I februar ble han hjelpelærer for en student. Da han begynte å bruke sine egne omfattende notater fra forelesninger og pensum i hjelpelærerjobben, så fikk han ideen om å lage et kompendium.

– Jeg har brukt i overkant av 100 timer på å lage støttekompendiet, og læringsutbyttet har vært fenomenalt, sier Meringdal.

Han opplyser at det er Organsasjonsendringer og endringsledelse av Dag Ingvar Jacobsen som er hovedlæreverket på kurset, men at han i arbeidet med kompendiet også har støttet seg til kapitler i andre fagbøker, kilder på nettet og forelesninger.

– Jeg har lest hvert kapittel i læreverkene som er pensum to-tre ganger, så jeg har virkelig gått i dybden. Det har også vært veldig motiverende å lære bort dette faget til andre. Det får meg til å gjøre det lille ekstra, sier Meringdal.

Kompendiet er på 130 sider og koster 198 kroner. Pengene går i sin helhet til å dekke trykkekostnadene, så Meringdal tjener ikke en krone på jobben han har gjort.

Meringdal er defintitivt en heltidsstudent. Han har sommerjobb, men har ikke ekstrajobb ved siden av studiene i skoleåret. Han opplyser at studiedagen hans på campus stort sett starter kvart over åtte på morgenen og varer fram til klokka seks på kvelden.

– Det er selvsagt ikke nok å bare være på campus. Man må bruke dagen effektivt til å studere, sier Meringdal.

Meringdals beste studietips er:

– Stå på og gjør en innsats! 99 prosent innsats er 100 prosent mislykket.

Høgskolelektor Frank Robert Lien er faglærer i ADM205. Han sier at han har korrekturlest og sett over kompendiet, samt skrevet et mindre vedlegg til det.

– Merdingdal tok selv initiativet til å skrive kompendiet. Han var sikkert inspirert av Per Kristian Rekdal, sier Lien.

Førsteamanuensis Per Kristian Rekdal bekrefter at han kjente til Meringdals kompendieplaner.

– Han spurte meg om ideen, og jeg syns det var steinkult. Meringdal er bokstavelig talt et skoleeksempel på god holdning til studiehverdagen. Slike holdninger burde flere studenter på bachelor- og masternivå få under huden, sier Rekdal.