– Det er nesten umulig å finne AR-programmerere. Bare rekrutteringskostnaden kan være på 50 000 dollar, sier Fridolin Wild ved Oxford Brookes University i England.
Dette skal en gruppe partneruniversiteter – Høgskolen i Molde, britiske Oxford Brookes i Oxford og Ravensbourne i London, tyske RWTH Aachen i Aachen og russiske ITMO i Sankt Petersburg – gjøre noe med.
(AR (augmented reality) kan kalles utvidet virkelighet eller auka røynd på norsk, ifølge Wikipedia, og kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data. Typiske bruksområder for teknologien er f.eks. opplæring/trening og underholdning.)
Prosjekt-konsortiumet, som lyder navnet AR-FOR-EU, har fått 346 000 euro i støtte over tre år fra EUs Erasmus+ Strategic Partnerships-programmet for å utvikle blant annet læremidler og kurs i AR-programmering som kan brukes internasjonalt i høyere utdanning.
I midten av november møttes representanter for de fem institusjonene på Molde campus til en kick off-samling for prosjektet, som ledes av HiMolde-professor Judith Molka-Danielsen. Fra HiMolde bidrar også Per Kristian Rekdal og Mikhail Fominykh i prosjektet.
– Her i Molde har vi drevet med VR-programmering (virtual reality/kunstig virkelighet, red.anm.) tidligere, men dette er det første AR-prosjektet vi er med på, sier Molka-Danielsen.
Fridolin Wild opplyser at AR-programmering skiller seg noe fra ordinær programmering, særlig fordi at det handler mye om 3D-grafikk og -egenskaper, men også fordi mye informasjon kommer fra sensorer.
Fordi det er vanskelig å rekruttere AR-programmerere, har f. eks. Statoil vært nødt til å lære opp folk internt til å gjøre jobben, opplyser Mikhail Fominykh.
Da kick off-deltagerne besøkte Studio B for et fotoopptak, fikk vi også en demonstrasjon av hvordan AR kan arte seg ved bruk av HoloLens fra Microsoft og spillet Fragments, og fikk slik møte både en rotte og en mann i en historie som begynte å spille seg ut.
Etter planen skal Oxford Brookes kjøre et pilotkurs i AR-programmering i 2019.