Stikkordarkiv: Undervisning

Periodisk tilsyn – en del av vår kvalitetskultur?

Høgskolen i Molde har mottatt varsel om periodisk tilsyn med det systematiske kvalitetsarbeidet ved institusjonen. Som rektor ved Høgskolen i Molde vil jeg gjerne bidra til en diskusjon om hva som er kvalitetskulturen ved Høgskolen i Molde. Vi innser nok alle at det periodiske tilsynet med vårt kvalitetssystem som NOKUT nettopp har varslet, vil bli … Fortsett å lese Periodisk tilsyn – en del av vår kvalitetskultur?

Forslag til ny visjon for høgskolen: «Med kunnskap for bærekraft og innovasjon!»

– Annerledeshet er ikke etterspurt i vår sektor. Det sa rektor Steinar Kristoffersen da han presenterte utkastet til ny visjon og strategi for HiMolde på høgskolestyremøtet tirsdag 12. mars. Les hele utkastet – Strategi 2025 – her. (PDF) HiMoldes motto er «Annerledes og bedre», men i utkastet til ny strategi er det foreslått at «Med … Fortsett å lese Forslag til ny visjon for høgskolen: «Med kunnskap for bærekraft og innovasjon!»

Meritteringsforslag bommer på vesentlige punkter

Høgskolen i Moldes slagord er «Annerledes og bedre», men forslaget til meritteringsordningen for undervisere er et trist unntak. Av PER KRISTIAN REKDAL, førsteamanuensis ved HiMolde Et utvalg ved Høgskolen i Molde har utarbeidet et forslag til meritteringsordning for undervisere. Dette forslaget er i all hovedak bare en kopi av NTNU sine kriterier for meritterte undervisere. … Fortsett å lese Meritteringsforslag bommer på vesentlige punkter

Engelsk og norsk

I NTNUs internasjonale handlingsplan heter det at undervisning på masternivå generelt bør foregå på engelsk. Jeg forstår i og for seg at de som deltar i en arbeidsgruppe som skal meisle ut en strategi for internasjonalisering foreslår et slikt tiltak. Det handler om å signalisere ambisjoner, og er noe å slå seg på brystet med … Fortsett å lese Engelsk og norsk

Den ideale fordring?

Den siste tiden har det vært mulig å lese flere kronikker i rikspressen der utdanningsinstitusjonene i Norge har blitt kritisert for dårlig kvalitet på ulike plan, være seg studenter, undervisning eller sensurering.  Dette er i ett tilfelle illustrert med et virkningsfullt utvalg karakterkurver fra Høgskolen i Molde. Men man kan ikke med vitenskapelig troverdighet påstå at … Fortsett å lese Den ideale fordring?

Teknologi kan gi flinkere studenter – og forelesere

Det er lang tradisjon for å beskrive en negativ utvikling i studenters motivasjon, evne, deltagelse og karrieremuligheter. Det gjør det ikke til en god tradisjon. I Aftenposten skrev professorene Torbjørn L. Knutsen og Bernt Hagtvet 23. mars en kronikk med utgangspunkt i jussprofessor Benedikte M. Høgbergs vinterlige ørevarmer til de late og uselvstendige studentene ved … Fortsett å lese Teknologi kan gi flinkere studenter – og forelesere

HiMolde med i EU-støttet prosjekt for AR-programmering

– Det er nesten umulig å finne AR-programmerere. Bare rekrutteringskostnaden kan være på 50 000 dollar, sier Fridolin Wild ved Oxford Brookes University i England. Dette skal en gruppe partneruniversiteter – Høgskolen i Molde, britiske Oxford Brookes i Oxford og Ravensbourne i London, tyske RWTH Aachen i Aachen og russiske ITMO i Sankt Petersburg – … Fortsett å lese HiMolde med i EU-støttet prosjekt for AR-programmering

Akademisk mangfold?

Frank Aarebrots sørgelige og altfor tidlige bortgang har ikke bare fått kolleger til å hylle hans samfunnsbidrag i nekrologer og andre spalter, det har også initiert debatt om forskningens rolle, en debatt Aarebrot, med sitt demokratiske sinnelag, utvilsomt ville ønsket velkommen. Noe av bakgrunnen er at Aarebrot, trolig den mest kjente samfunnsviter i norsk offentlighet, … Fortsett å lese Akademisk mangfold?

Studenter før og nå

Selv Sokrates klaget på ungdommen, sies det. Professorer klager på sin side på studentene. Det er et gammelt tema, nå atter en gang aktualisert av en debatt i Panorama før jul som jeg skal komme tilbake til. Jeg tenker ofte tilbake på hvordan jeg selv var som student. Jeg leste mye, helt sikkert mer enn … Fortsett å lese Studenter før og nå