Stikkordarkiv: Undervisning

Vi morer oss til døde

Tittelen på denne teksten er stjålet fra den norske oversettelsen av Neil Postmans bok Amusing ourselves to death, en strålende, men også kontroversiell analyse av hvordan særlig TV-mediet på Postmans tid var i ferd med å fordumme det amerikanske folk (onde tunger vil nok antyde at vi ser resultatet enda tydeligere i dag). TV bidro … Fortsett å lese Vi morer oss til døde

Tillitsvalgt student: – Vi trenger flere hjelpelærere

Jonas Lunden  (21), tillitsvalgt for høgskolens førsteårsstudenter i logistikk, mener det trengs flere hjelpelærere i fagene  statistikk og SCM200. – Hjelpelærerne vi har er gode og jeg vil si at de fleste er veldig fornøyde med det. Men det skulle gjerne vært litt flere hjelpelærere i klasserommet, minst to og helst tre. Nå er det … Fortsett å lese Tillitsvalgt student: – Vi trenger flere hjelpelærere

Torsdag går startskuddet får vårens ABC-serie

– Du må beherske verktøyene du bruker, sier HiMoldes Rolf Magnus Orø. I morgen klokka 10.15 går første ABC-time i den edle kunsten å lage PowerPoint-presentasjoner. Det er ikke få ganger undertegnede har ropt «Trykk F5!» til foredragsholdere som fomler med en PowerPoint-presentasjon de siste 20 pluss åra. Rolf Magnus Orø, seniorrådgiver for digitalisering av … Fortsett å lese Torsdag går startskuddet får vårens ABC-serie

Periodisk tilsyn – en del av vår kvalitetskultur?

Høgskolen i Molde har mottatt varsel om periodisk tilsyn med det systematiske kvalitetsarbeidet ved institusjonen. Som rektor ved Høgskolen i Molde vil jeg gjerne bidra til en diskusjon om hva som er kvalitetskulturen ved Høgskolen i Molde. Vi innser nok alle at det periodiske tilsynet med vårt kvalitetssystem som NOKUT nettopp har varslet, vil bli … Fortsett å lese Periodisk tilsyn – en del av vår kvalitetskultur?

Forslag til ny visjon for høgskolen: «Med kunnskap for bærekraft og innovasjon!»

– Annerledeshet er ikke etterspurt i vår sektor. Det sa rektor Steinar Kristoffersen da han presenterte utkastet til ny visjon og strategi for HiMolde på høgskolestyremøtet tirsdag 12. mars. Les hele utkastet – Strategi 2025 – her. (PDF) HiMoldes motto er «Annerledes og bedre», men i utkastet til ny strategi er det foreslått at «Med … Fortsett å lese Forslag til ny visjon for høgskolen: «Med kunnskap for bærekraft og innovasjon!»

Meritteringsforslag bommer på vesentlige punkter

Høgskolen i Moldes slagord er «Annerledes og bedre», men forslaget til meritteringsordningen for undervisere er et trist unntak. Av PER KRISTIAN REKDAL, førsteamanuensis ved HiMolde Et utvalg ved Høgskolen i Molde har utarbeidet et forslag til meritteringsordning for undervisere. Dette forslaget er i all hovedak bare en kopi av NTNU sine kriterier for meritterte undervisere. … Fortsett å lese Meritteringsforslag bommer på vesentlige punkter

Engelsk og norsk

I NTNUs internasjonale handlingsplan heter det at undervisning på masternivå generelt bør foregå på engelsk. Jeg forstår i og for seg at de som deltar i en arbeidsgruppe som skal meisle ut en strategi for internasjonalisering foreslår et slikt tiltak. Det handler om å signalisere ambisjoner, og er noe å slå seg på brystet med … Fortsett å lese Engelsk og norsk

Den ideale fordring?

Den siste tiden har det vært mulig å lese flere kronikker i rikspressen der utdanningsinstitusjonene i Norge har blitt kritisert for dårlig kvalitet på ulike plan, være seg studenter, undervisning eller sensurering.  Dette er i ett tilfelle illustrert med et virkningsfullt utvalg karakterkurver fra Høgskolen i Molde. Men man kan ikke med vitenskapelig troverdighet påstå at … Fortsett å lese Den ideale fordring?

Teknologi kan gi flinkere studenter – og forelesere

Det er lang tradisjon for å beskrive en negativ utvikling i studenters motivasjon, evne, deltagelse og karrieremuligheter. Det gjør det ikke til en god tradisjon. I Aftenposten skrev professorene Torbjørn L. Knutsen og Bernt Hagtvet 23. mars en kronikk med utgangspunkt i jussprofessor Benedikte M. Høgbergs vinterlige ørevarmer til de late og uselvstendige studentene ved … Fortsett å lese Teknologi kan gi flinkere studenter – og forelesere