I januar og februar rekrutterer HiMoldes ambassadører nye studenter på seks messer. Messene har et forventet samlet besøkstall på 65 000 personer.
– Nå er det smekka fullt med folk her! erklærer informasjonssjef Jens Petter Straumsheim ved HiMolde fra messen Jobb & Utdanning på Lillestrøm.
I dag var han og fire HiMolde-studenter – såkalte ambassadører – på plass med stand i Norges Varemesse da startskuddet gikk for årets utdanningsmesser.
– Det er hovedsaklig studentene som kjører showet, og studentambassadørene har vi rekruttert blant de som er aktive i studentutvalgene, opplyser Straumsheim.
På messen på Lillestrøm, som antas å få 15 000 besøkende i løpet av mandag og tirsdag, er det studentene Mathias Hanssen (logistikk), Michael Larsen (juss & administrasjon), Marte Setalid (sport management) og Erlend Thingvold Østgård (petroleumslogistikk) som informerer interesserte om høgskolens studietilbud, deler ut HiMoldes ferske studiekatalog og serverer ananas- og pærebrus.
– En god del studenter opplyser at de har fått kjennskap til oss på utdanningsmesser. Selv om det fins mye informasjon om studietilbudet vårt på nettet, så er det noe eget med å få studiekatalogen i hånda. Når det skjer, så får vi litt innpass hos potensielle studenter. Det er viktig å være tilstede på messene, sier Straumsheim.
Han sier at høgskolens totale kostnader knyttet til å delta på hver enkelt messe er på cirka 100 000 kroner.
– Rekrutterer vi studenter, så er investeringen raskt tjent inn igjen, sier Straumsheim.
Neste messe for HiMolde-ambassadørene går av stabelen 22. og 23. januar i Stavanger (9000 besøkende i 2017). Deretter følger Bergen 25. og 26. januar (10 000 besøkende), Ålesund 29. og 30. januar (4000 besøkende), Trondheim 1. og 2. februar og Oslo 14. og 15. januar (15 000 besøkende).