Konservator Jan Olav Szontheimer foran to Andreas Sylthe-malerier med moldemotiver: Parkvegen 45 (t.v.) og utsikten mot fjorden fra Fjellbruvegen. Foto: Arild J. Waagbø

Et naturalistisk blikk på et Molde som ikke lenger fins

Lørdag kan du se se Molde slik kunstneren Andreas Sylthe malte byen i årene 1890-1940 på Romsdalsmuseet.

Konservator Jan Olav Szontheimer ved museet forteller at Andreas Sylthe (1865-1940), som opprinnelig var skredder, stort sett malte landskap og bymiljø i de 50 årene han var aktiv som kunstner.

– Bilder av bygårder var nok i noen grad det som kalles «brødbilder», sier Szontheimer, altså bilder som Sylthe malte for å tjene penger.

Szontheimer sier at Sylthes bilder er en god kilde for museet på det gamle Moldes fargepallett, noe som ikke fins i de mange svart/hvitt-bildene av byen fra denne tida. Både bybrannen i 1916 og bombingen av byen i 1940 endret Molde for alltid.

– Det er artig å kunne se en by som er borte i Sylthes malerier, sier han.

Molde havn – trolig rundt 1935 – malt av Andreas Sylthe. Foto: Arild J. Waagbø

Szontheimer anslår at Sylthe produserte 4-500 malerier i sine aktive kunstnerår. Ola Gjenden og Molde bymuseum fikk i fjor samlet inn og fotografert rundt 300 Sylthe-malerier i samarbeid med Romsdalsmuseet. I november ga Ole Gjendem ut bok om Sylthe og kunstens hans: En høysang til Det gamle Molde.

– Sylthes kunst er naturalistisk, og motivene fant han stort sett i Molde og på steder som Midsund, Bolsøya og Strande. Til utstillingen har vi valgt ut 40 malerier som viser forskjellige steder i Molde og omegn. Ett av bildene er museets eget, mens de 39 øvrige har vi lånt, sier Szontheimer.

MOLDEGLIMT: Kunstmaleren A. Sylthe

Sylthe malte med olje – stort sett på lerret, men også på plater og strie.

Badehuset i Grandfjæra malt av Andreas Sylthe. Foto: Arild J. Waagbø

Szontheimer sier at Sylthe ofte sto i Myrabakken – der han drev som skredder fram til 1915 – og malte, noe konservatoren tror Sylthe kan ha gjort delvis for å kapre turister som kunder. Slik fant flere av Andreas Sylthes bilder veien ut i verden.

– Jeg ble kontaktet fra USA om et Sylthe-maleri. En dame var ganske sikker på at hennes far hadde vokst opp i huset som var avbildet. Det gjorde han forhåpentligvis ikke, for huset på bildet var nemlig Molde fengsel, sier Szontheimer.

Sylthe-utstillingen vises i Skiftende Utstilling fra i morgen til og med 3. mars.

På maleriet øverst ses Molde Fiskevegnfabrikk, som lå cirka der Fjordstuene befinner seg i dag. Under henger et nattbilde av et Molde som ikke lenger fins. Begge Sylthe-maleriene kan ses på utstillingen som åpner i morgen. Foto: Arild J. Waagbø