Økonomi og administrasjon-student Trine Gustafsson (midt i bildet) får hjelp av førsteamanuensis Rasmus Rasmussen til å løse en oppgave i bedriftsøkonomi der studentene skal finne vinningsoptimum. Foto: Arild J. Waagbø

Fornøyde med felles øvingstimer

– Øvingstimene har hjulpet meg masse. Jeg hadde ikke stått på eksamen uten dem, sier student Trine Gustafsson.

Dette vårsemesteret har tre fag med mange førsteårsstudenter – MAT110 Statistikk, BØK205 Økonomistyring og regnskap og SCM200 Lager- og produksjonsplanlegging – felles øvingstimer i Haavelmo auditorium tirsdag, onsdag og torsdag fra klokka 14 til 16.

– Det er bra tiltak, men det kunne ha vært flere studenter her i dag og ikke så mange spørsmål jeg må svare på, sier førsteamanuensis Rasmus Rasmussen, faglærer i BØK205.

Førsteamanuensis Per Kristian Rekdal (f.v.) hjelper studentene Fatima Sadak og Henny Hein med en statistikkoppgave. Foto: Arild J. Waagbø

Studentene Fatima Sadak (øk-adm) og Henny Hein (logistikk) ber førsteamanuensis Per Kristian Rekdal, som er faglærer i Statistikk, om hjelp til å løse en oppgave om forventede bonuspenger knyttet til antall scorede mål i fotball.  De to studentene syns den felles øvingstimene er et veldig godt tilbud.

– Jeg syns det å delta på disse øvingstimene er den mest effektive måten å studere på, sier Henny Hein.

– Jeg gikk ikke på de felles øvingstimene ifjor  høst, men da slet jeg også med å jobbe med fag hjemme på hybelen. Jeg får det ikke til alene, heller, sier Fatima Sadak.

Fra venstre: Hjelpelærer Live Wold Thorsø (MAT110), faglærer Per Kristian Rekdal (MAT100), faglærer Rasmus Rasmussen (BØK205), hjelpelærer Mads Kristiansen (SCM200) og hjelpelærer Frank Henrik Hofseth (MAT110). Faglærer Bård-Inge Pettersen (SCM200) var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Arild J. Waagbø

Per Kristian Rekdal sier at studentoppmøtet på øvingstimene ofte er knyttet til obligatoriske innleveringsoppgaver, og av dem er det fire i BØK205, åtte i MAT110 og sju i SCM200.

– Felles øvingstimer for store kurs som disse tre som løser noen logistikkproblemer for høgskolen, og så er det åpenbart en fordel for studentene at de kan få hjelp i flere av fagene de har i samme auditorium, sier Rekdal.