OSLO: Sport managent-studenter fra HiMolde på ekskursjon i Oslo ble trollbundet i møtet Skeid-sjef Daniel Strand. Strand har også sikret seg HiMolde som kampsponsor til cupoppgjøret Skeid-Molde på søndag,
Av KJELL MARIUS HERSKEDAL, førsteamanuensis
Nylig signerte Skeid sponsoravtale med Høgskolen i Molde. Hvordan i all verden kom den ideen fra? Og hvem greide de å selge den inn? For det er vel ikke selvsagt at en gammel Oslo-klubb vekker interesse for en høgskole på Nord-Vestlandet …
– Det kom bare som en plutselig idé en kveld da jeg la merke til at SK Træff spilte med Høgskolen i Moldes logo på drakta, sier daglig leder i Skeid, Daniel Strand.
16. februar tok han i mot HiMolde-studenter på Haraldsheimen i Oslo.
Daniel, som har studert Sport Management ved Høgskolen i Molde, gjør seg stadig bemerket i media og som uromoment for forbund og storklubber som han mener melker bredden for penger. For det handler ofte om kroner og øre for Daniel. Nøkternhet og nese for hvordan pengene finner veien til kassa kommer ofte godt med for sunnmøringen.
Som Skjold-sjef sørget han for pengedrysset over Alexander Søderlunds ungdomsklubber da han gikk fra Rosenborg til St. Etienne. Etter Daniels ankomst i Skeid ropte han varsko om Norges Fotballforbunds bruk av breddeklubbene som melkeku med henvisning til høye overgangsgebyr i amatørfotballen og pampelønninger på Ullevål.
Nylig fanget han medias oppmerksomhet etter forslaget om å spille det kommende NM-oppgjøret mot Molde FK på trøndersk gress, og helt nylig kom nyheten om overgangen for Jakob Napoleon Romsaas til Tromsø.
– Realiteten er at dette er den første overgangen som virkelig monner for Skeid siden 2010, sier Daniel.
Likevel har klubben gått fra én stilling til flere årsverk under Daniels ledelse, godt hjulpet av profesjonalisering på banen av Tom Nordli og av arvepenger fra voksenunderholdningsbransjen. Til sesongstart skal nye tribuner være klare rundt kunstgressbanen som av miljøhensyn ble fylt med kork og kokos.
– Banen er fin nå, men når det fryser på blir banen betong og ved større regnfall renner korka av.
Skeid er annerledesklubben som har villet mye og gått som en jojo mellom divisjonene de siste 20 årene. Siden 2014 har de imidlertid gjort grep som nå begynner å materialisere seg.
– Vi har kvittet oss med de som har jobbet ut fra egen agenda og beholdt og rekruttert inn folk som jobber for klubben, sier Skeid-sjefen.
LES MER: Espen Gustavsen (26) markedssjef i Skeid
En av rekrutteringene er Espen Gustavsen. Espen gikk veien fra utplassering som Sport Management-student fra Høgskolen i Molde via delstillinger innenfor sport til den nyopprettede stillingen som markedssjef.
– Vi har for øyeblikket ingen i administrasjonen som er middelmådig, sier Espen.
– Jo, det stemmer nok. Espen er helt kurrant, parerer Daniel.
– Takk, det er det fineste du har sagt til meg noen gang, svarer Espen.
Man må jobbe for det i Skeid, forklarer Daniel. I det offentlige kan man tåle en til to middelmådige i et arbeidslag, men det tåler vi ikke hvis vi skal komme noen vei innenfor idretten. Daniel forklarer hvordan folk under hans tid har måttet forlate bussen og at deres seter har blitt erstattet. Oppskriften minner mistenkelig om Jim Collins’ bestselgeren «Good to Great»:
«We expected that good-to-great leaders would begin by setting a new vision and strategy. We found instead that they first got the right people on the bus, the wrong people off the bus, and then the right people in the right seats – and then figured out where to drive it.” (2001, p. 13)
Kontinuitet i styret og daglig ledelse har vært viktig for å få skikk på klubben og sko den for det neste målet: Å stabilisere seg i Obos. På spørsmål fra en student om konsekvensen av et nytt nedrykk drar Daniel fram et Excel-dokument. Han viser hele økonomien rundt sport, rangeringens betydning, hva som påvirker hva over år, og han viser det manuelt ved å endre beløper og tilpasse tallene til Post Nord.
– Vi må fire millioner ned og det må trekkes fra spillerlønninger, viser Daniel. Vi har allerede tatt høyde for det i spillerkontraktene, men erfaringsmessig vil noen gå ut.
Et mer presist og innsiktsfullt svar får du ikke. Studentene er trollbundet. Daniel inviterer så studentene til å søke i praksis neste år for å lære mer. For både Daniel og Espen er møtet mellom mennesker stor verdi, både når det kommer til læring og salg. Den gode kommunikasjonen de fikk med studentene under besøket vitnet om det.