Rolf Magnus Orø er seniorrådgiver for digitalisering av undervisning ved Høgskolen i Molde. Foto: Arild J. Waagbø

Torsdag går startskuddet får vårens ABC-serie

– Du må beherske verktøyene du bruker, sier HiMoldes Rolf Magnus Orø. I morgen klokka 10.15 går første ABC-time i den edle kunsten å lage PowerPoint-presentasjoner.

Det er ikke få ganger undertegnede har ropt «Trykk F5!» til foredragsholdere som fomler med en PowerPoint-presentasjon de siste 20 pluss åra.

Rolf Magnus Orø, seniorrådgiver for digitalisering av undervisning ved HiMolde, har sett det samme.

– Det er enkelte som ikke vet hvordan man starter en PowerPoint-visning. Spør du om du lærerkreftene her på campus er flinke med PowerPoint, så er det en tendens til at studentenes gliser, mens lærerne ofte svarer «Ja», sier Orø.

I morgen – i datalab A-0.060 – kjører Orø første time ABC i PowerPoint på campus. Timen starter klokka 10.15 og varer i utgangspunktet i 45 minutter, men rommet er holdt av til klokka 12.

– Det er altså gode muligheter for å sitte igjen og gjøre lekser, humrer Orø.

Han oppfordrer interessert til å komme og jobbe med oppgaver de uansett skal jobbe med.

– Her skal vi jobbe i lag. Ta gjerne med et Excel-problem, om det er det som er viktig for deg i morgen, sier Orø.

I lvårsemesteret holder han en serie ABC- og DEF-kurs etter samme modell: torsdager klokka 10.15 i vekselvis datalaben og Studio B. Temaene PowerPoint, Zoom, Canvas, Teams, Studio B, video, podcast og foto. De to fototimene tar undertegnede, som kall det vikar- eller hjelpelærer.

Se kursprogram og meld deg på her!

– Tilbudet er skikkelig lavterskel, og tar for seg det grunnleggende. Men erfaringen min fra f. eks. Bjørnsonfestivalen er at mange eksperter gjerne tar en oppfrisking på et tema de kjenner fra før, sier Orø.

Han peker på at mange ikke vet hva de ikke vet, og at det kan være greit å fylle igjen noen hull.

– Bakgrunnen for ABC-satsingen er at mange spør om hjelp til å løse digitale problemer, og ofte er det de samme spørsmålene som går igjen. Folk skal lære seg å gjøre ting enklere, og det med noen enkle grep, sier Orø.

Orø mener at lærerkrefter og administrativt ansatte må finne sin egen stil og sine verktøy for å formidle det de skal, enten de de bruker musikk, øvelser eller foredrag til å gjøre det.

– Men de må beherske verktøyene de bruker! Skal du bruke et verktøy, så bli god på det, sier han, og legger til som eksempel at en god skuespiller ikke nødvendigvis har nytte av et piano.

Det er ikke få foredrag her i verden som er blitt forsinket av at foredragsholderen ikke mestrer verktøyene som skal tas i bruk i det scenen entres, og at folk fra salen, vaktmester, IT-avdeling eller sågar rektorer må trå til for å redde vedkommende. Orø sier seg enig i denne situasjonsbeskrivelsen.

– Hvis det er en person jeg vil gi en blomst til, så er det professor Arild Hoff! Jeg har ofte tatt ham i å sjekke ut at bilder, tekst og alt annet fungerer lenge før klokka 08 om morgenen, selv om han først skal holde forelesning klokka 09.15, skryter Orø.

Dette, sier Orø, står i skarp kontrast til de som begynner å fikle med ledninger to minutter etter at forelesnigen skulle ha startet.

Rolf Magnus Orø er seniorrådgiver for digitalisering av undervisning ved Høgskolen i Molde. Foto: Arild J. Waagbø