Førsteamanuensis Morten Walløe Tvedt holdt i dag to HiMolde-kurs i juss med Skype – hjemme fra leiligheten i Storgata. Her deler han sin erfaring med å lede et digitalt klasserom.
All undervisning på campusene i Molde og Kristiansund ble i dag avlyst med umiddelbar virkning, og biblioteket stenges.
Her er de nye smitteverntiltakene mot korona-pandemien for høgskolens ansatte og studenter:
Studentene bes følge med på Canvas for oppdateringer angående alternativ undervisning og digitale forelesninger i kursene de tar.
Allerede i dag holdt Morten Walløe Tvedt forelesninger i to kurs: rettskildelære og kontraktsrett. Begge kursene ble fulgt av cirka 25. studenter som brukte Skype og Google Docs.
– Jeg snakket i går med dekan Kari Bachmann i forbindelse med at avdelingsturen ble avlyst, Hun oppmodet meg til å forberede forelesninger på Skype, og til å høste erfaringer med det, sier Tvedt.
Klokken ni i morges kunne derfor jusstudenter logge seg inn på Skype-møtet Tvedt hadde invitert dem til. Han skryter av IT-avdelingen, som hjalp ham med å komme raskt på lufta med et digitalt alternativ til campusbasert undervisning.
– Jeg fikk en e-postadressen til alle studentene. I Outlook gikk jeg til kalender, der jeg inviterte til et Skype-møte – jeg brukte klipp-og-lim for å få inn alle e-postadressene, forteller Tvedt.
Han startet Skype-møtet 15 minutter før forelesningsstart, slik at studentene skulle få tid til å løse eventuelle tekniske problemer. Likevel var det tre-fire studenter som slet, og et par studenter fikk ikke logget seg på. De kan imidlertid se opptak av Skype-møtet, for det er publisert på Canvas.
– Sjekk søppelfilteret i innboksen! anbefaler Tvedt, for flere studenter fant nemlig invitasjonen der.
Tvedt sier han er foreleser som liker å bruke tavla, og som vil ha aktivitet i form av oppgaveløsning og diskusjon i timene. Han benyttet seg defor av både chattefunksjonen i Skype og delte et Word-dokument med studentene i Google Docs for få flyt i interaktivitet og svar på opppgaver underveis. I pausen mellom to undervisningstimer, satte han kameraet til å filme i taket (og Skype-opptaket på pause). Slik slapp han å kalle inn til flere videomøter enn nødvendig.
Ellers ba Tvedt studentene om stenge av mikrofonene om de ikke skulle snakke, for å unngå at støy ødelegger lyden på undervisningen.
Tvedt fikk tilbakemeldinger og evaluering fra studentene, og oppsummerer at de fleste syns den alternative undervisningsmetoden fungerte greit.
– Det var ingen som var veldig misfornøyde, sier han.
Tvedt sier han i fysiske forelesninger responderer på reaksjoner fra studentene, så han karakteriserer det som «litt tøft» å forelese fra hjemmebobla.
– Når jeg ikke kan se smil eller andre responser, så blir jeg litt usikker, sier han.
Men i morgen kjører han nye forelesninger om kontraktsrett med Skype fra hjemmekontoret.
– Ellers kommer jeg til å bruke situasjonen til å gafle på med forskning, sier Tvedt, som sier han har tre vitenskapelige artikler som skal skrives.