Med pc-monitorer overalt i hovedkvarteret på toppen av Myrabakken i Molde er Per Kristian Rekdal (49) klar for å møte cirka 200 påmeldte studenter til en intensiv uke med forkurs i matematikk.
I år er mottoet for kurset ganske ambisiøst: «Hele Norges forkurs i matematikk!»
– Arbeidsmetoden vår er at ved å hjelpe én student, så hjelper vi alle. Kurset er skalerbart, og også en mulighet for oss til å prøve og feile litt underveis, sier Rekdal.
Det fem dager lange kurset starter mandag 8. august klokka 09.15, og det er mulig å melde seg på helt fram til kursstart.
PK, som han kalles av kolleger og studenter, kjører kurset i tospann med Bård-Inge Pettersen. De to har også skrevet læreboka til kurset: Grunnleggende matematikk.
På kurset lærer studentene om følgende emner:
- Algebra
- Brøk
- Prosent
- Potenser
- Kvadratrot
- Logikk
- Mengdelære
Les mer om kurset og kjøreplanen for uka her.
Rekdal og Pettersen har tidligere pløyet ny mark ved HiMolde ved å satse hardt på undervisningsvideoer og omvendt klasserom, samt ved å dele kursmateriell – og nå også hele kurset – gratis med alle som vil friske opp matteferdighetene ved studie-/skolestart. Kurset er altså åpent for absolutt alle som vil være med, og ikke bare for HiMolde-studenter.
Videre kan kurset tas ved fysisk oppmøte på Molde campus eller ved å delta digitalt med Zoom.
Flere studenter har nok allerede begynt på kurset, for de 28 videoene til faget er tilgjengelige på YouTube. De fleste videoene er tre til seks-sju minutter lange, så dette er noe helt annet enn forelesniger på tre kvarter.
– Videoene laget vi i fjor, jeg antar at de har en levetid på ti år, sier Rekdal.
Rekdal sier at fordelen med omvendt undervisning, også kalt flipped classroom, er at det friggjør tid til å arbeide med oppgaver og til å gi studentene faglig oversikt. Minuset, mener Rekdal, er at noen studenter ikke er disiplinerte nok, og at de møter uforberedte til timene der de skal løse oppgaver og regne sammen med fag- og hjelpelærere.
– Mange unge studenter som kommer rett fra videregående vet ikke hvor mye arbeidsinnsats som kreves når de skal ta høyere utdanning, sier Rekdal.