LED-revolusjonen puster utviklingssjef Odd Thorvik i Glamox i nakken.
I fjor omsatte Glamox – som har nær 400 ansatte i Molde – for over 2,2 milliarder kroner og satt igjen med et overskudd på 193 millioner kroner etter skatt.
– Jeg tror vi er blant de som gjør det best i belysningsbransjen nå, noe som nesten er naturstridig med tanke på at vi har såpass mye av produksjonen i Norge. Vi er aggressive i utviklingen av nye lysløsninger. Det mener jeg er en viktig grunn til suksessen, sier Odd Thorvik.
Han og cirka 30 medarbeidere står bak utviklingen av cirka 10-12 nye produktfamilier i regi av Professional Building Solutions-divisjonen (PBS) i Glamox hvert år. Thorvik anslår at tiden fra idé til produksjon ligger på fra seks til 18 måneder.
– Kjernen i det vi gjør er å løse et belysningsbehov, men utviklingskampen står om produktenes energibruk. LED-teknologien tok for alvor av for to-tre år siden og nå kommer nyvinningene bare fortere og fortere. Sensorteknologi er også en konkurransearena. Fotoceller som styrer lyset burde være påbudt i alle kontorbygg, sier Thorvik.
LES MER: Øker innovasjonsfarten
Kampen står også om å ha best mulig optiske løsninger. I FoU-prosjektet LEDLUM, som er støttet av Forskningsrådet, arbeider Glamox, Sintef og Plasto på Åndalesnes med å utvikle ny optikk for lysarmaturer med LED.
I tillegg til Glamox-merkevaren sitter selskapet i dag også på Luxo, Høvik Lys, Aqua Signal og Norselight. Selskapet har fabrikker i Norge, Sverige, Estland, Tyskland, Sør-Korea, Kina og Canada.
Arkitektlampe-ikonet Luxo L-1 som Jac Jacobsen designet i 1937 – nå selvfølgelig med LED – troner på Thorviks kontor. Lampa som ble filmstjerne i animasjonsfilmen Luxo Jr. fra 1986 koster i dag 2000 kroner i en norsk nettbutikk. Det er med lyspære. For LED-versjonen krever butikken 2800 kroner.
– Vi har en ny versjon av lampa som heter Split, sier Thorvik og viser veien bort til prosjektleder Geir Liabø som har denne varianten stående på kontoret.
Split har tidsstyring og kan også fås med bevegelsessensor.
Tidene har forandret seg siden en ung maskingeniør Thorvik – etter ett år hos I.P. Huse og ett år i kongens klær – var til jobbintervju hos Glamox-gründer Birger Hatlebakk i 1979.
– Han var til de grader en målmann og spurte meg hvem det var som har skrevet «Dei gamle fjell i syningom». Det visste jeg ikke, men jeg fikk jobben likevel, sier Thorvik.
Les mer om Hatlebakk i Norsk biografisk leksikon.
Thorvik jobbet også i Tandberg Data på 80-tallet før han returnerte til Glamox.
– Jeg har lært av å være i krigen i snart 40 år, sier han.
– Hva er viktigst når dere utvikler og designer nye produkter?
– Før i tiden var Glamox-produkter kjent for å være funksjonelle mer enn designperler. Det er kanskje litt urettferdig, men man hørte kallenavnet Møre-kassa. Funksjonalitet er fortsatt veldig viktig for oss. Det skal være solide og ordentlige produkter. Men vi kan også smykke oss med å ha vunnet en rekke designpriser. Her på utviklingsavdelingen har vi siden 2002 sammenfattet vår visjon i tre ord: enkelhet – det er ordet jeg liker best – presisjon og dialog, sier Thorvik.
PS! Onsdag 22. april – i regi av studentforeningen LogistikForum – skal Glamox presentere seg på Molde Campus. Studentene får etterpå mulighet til å besøke bedriften.