Innovasjonsseminaret i Silicon Valley har allerede fått følger for produktutviklingen i Glamox. – Vi skal gjøre ting raskere, sier Glamox-direktør Knut S. Rusten.
Han var en av flere ledere knyttet til næringsklyngen iKuben som nylig var på innovasjonsseminar i Silicon Valley i regi av HiMolde og med førsteamanuensis Peder Inge Furseth som faglig reiseleder. Vi spurte en knippe av dem hva de lærte i SF Bay Area.
Knut S. Rusten, direktør i Glamox, Molde:
– Foredraget til professor David Teece om dynamisk innovasjonsevne var faglig innholdsrikt og veldig relevant. Det har ført til en endring av vår utviklingsprosedyre i Glamox. Vi hadde begynt å snakke om at vi skulle gjøre endringer, men for meg og Odd (utviklingssjef Odd Thorvik, red.anm.) ble Teece-foredraget en bekreftelse på at vi måtte sette oss ned og gjøre noe. Rent praktisk vil vi gjøre tidligfasen av produktutviklingen raskere enn før. Det handler om å oppfatte trender i markedet og gjøre noe med det kjapt. Ellers så synes jeg det var interessant å besøke og få innblikk i det akademiske UC Berkeley og mer praktisk orienterte Stanford University.
Rusten leder ikubens innovasjonsforum.
Lars Stenerud, daglig leder i Plasto, Åndalsnes:
– Dynamisk innovasjonsevne – som professor David Teece snakket om – det gikk inn hos meg. Det å være snuen, for å si det på romsdalsk, lett på fot og snu seg raskt. Amerikanerne er bevisst på at du må være rask og gripe muligheter når du ser dem. I Norge har vi gode strategier, men glemmer kanskje å snu oss når muligheter dukker opp. Den teorifaglige delen av seminaret var veldig bra. Jeg var med Peder Inge Furseth på et lignende seminar i 2007 og har sett at mye av det som ble presentert den gangen har blitt en realitet i Norge også. Norge og Silicon Valley er forskjellige verdener, og det er verdifullt å få innsikt i den farten, kapitalen og tyngden i næringslivet der. På Standford var det interessant å se at framtidens superdesignere leker seg med verktøy du finner i mange hjem, og ikke med heftige 3D-skrivere og laserscannere. Hvordan sosialantropologer og psykologer brukes i produktutviklingsprosesser minner oss om at vi kanskje er litt for fokuserte på ingeniørfag. «Fail fast»-slagordet – å klemme til og bruke ressurser – tror jeg vi kan lære av. I stedet for å drive med lange prosjekter kan vi være raske til å prøve ut ting. Noen ganger er det prosjekter som holdes i live i årevis uten at det tar av. Vi må kanskje bli flinkere til å klippe tråden i slike tilfeller.
Stenerud er nestleder i iKuben-styret.
Arild Håkonsen, teknologisjef i Hycast, Sunndalsøra:
– Jeg fikk noen aha-opplevelser på seminaret. Ikke minst registrerte jeg ambisjonsnivået, at det i Silican Valley handler om å gjøre verden til et bedre sted og at hele verden er markedet. At man ikke tenker i millioner, men i milliarder. Det var også interessant å høre at det er mer å hente på å ha dynamisk innovasjonsevne enn å drive med beste praksis. Det siste betyr jo ofte kostnadskutt. At det var en gruppe fra iKuben som dro på seminar sammen syns jeg er viktig og nyttig. Jeg har stor tro på at det kaster av seg i form av gode relasjoner og samarbeid.
Håkonsen er styremedlem i iKuben.
Hajnalka Vaagen, forsker i Sintef, Trondheim/Molde:
– Jeg har fått mye mer forståelse for hvordan innovasjon skjer. Det er viktig at produkter lanseres raskt, at man ikke perfeksjonerer seg vekk fra markedet. Jeg har selv prøvd med som gründer og fikk flere aha-opplevelser i forhold til gründerrollen. Om jeg skal oppummere så er dynamisk innovasjonsevne, risikovillighet, nettverk og delingskultur viktige stikkord. Det var også veldig spennende å se bilproduksjonen i Tesla-fabrikken.
LES MER: 20 framtidsprognoser
LES MER: Unordisk mentalitet
LES MER: Født global