Høsten 2015 startet Høgskolen i Molde opp et helt nytt studiepoenggivende kurs i innovasjon og tjenestedesign. 31 studenter ble uteksaminert i vår, og som en del av studiet ble de invitert med på tur til Lisboa i Portugal for å lære mer om innovasjon og tjenestedesign.
Av TRUDE FLØYSTAD EINES, førstelektor ved HiMolde
Turen ble avviklet i 28. og 29. april, og Pedro Janeiro (foredragsholder og Head of Business Design) hadde laget et fantastisk opplegg for gruppa!
Den første dagen startet med et spennende foredrag om hvordan firmaet Novabase har innarbeidet tjenestedesign som tenkning og metodikk i alle sine avdelinger som jobber med alt fra å utvikle tjenester til produktdesign.
Etter å ha tilbrakt noen timer ved Novabase, dro vi videre med buss over Vasco da Gama-broen til den vakre «kardemommebyen» Alchocete hvor vi ble servert et nydelig sjø- og fiskemåltid med sju forskjellige småretter.
Også denne fiskerestauranten har benyttet tjenestedesign-tenkningen inn i sitt konsept for å oppnå suksess: den fornøyde kunden er faktoren som bidrar til positiv omdømmebygging og stadig større kundekrets.
LES MER: Spør brukerne? Ikke en floskel, men et fagfelt
Dagen ble avsluttet med besøk i Lisboas gamleby, hvor vi senere ble invitert til å spise middag i et gammelt vannreservoar.
Den neste dagen ble vi igjen hentet av Pedro Janeiro med buss utenfor hotellet før vi dro videre til Portugals femte største kommune, Cascais, ca 45 minutter fra Lisboa. Denne byen har jobbet målbevisst for å integrere brukerinvolvering og tjenestedesign inn i all tjenesteyting. Varaordføreren holdt et veldig inspirerende innlegg om hvordan de har klart dette.
En stor takk til Pedro Janeiro fra alle sammen!