Onsdag kveld lanserte Petter Haakon Pettersson den nye kulturavisa MoldePuls på platebaren Fuzzy i Molde.
MoldePuls skal være en annonse- og brukerfinansiert gratisavis på nett som dekker byens kultur- og uteliv. At Molde nå får en avis i samme tradisjon som f. eks. LA Weekly og Village Voice i USA, og som norske Natt&Dag, vitner om at det er mer enn roser som blomstrer her.
Petter Haakon Pettersson skriver om utviklingen han har sett i byens kulturelle liv og aktivitetstilbud i sin første lederartikkel i avisa. Der peker han særlig på det «hyperaktive miljøet rundt Myldr» som en viktig motor i kultursektoren.
Petterson driver også galleriet Maerz i Storgata, men han har siden han var en ung mann frilanset for aviser som Romsdals Budstikke og Dagsavisen,. Han var også med på å lage kulturmagasinet Molde Panorama på slutten av 90-tallet.
Han sier at MoldePuls ikke hadde sett dagens lys uten sønnen Samuel Petterssons innsats som webutvikler. Samuel, som også er kjent for Panoramas lesere som studentfrilanser, er IT-bachelorkandidat av året fra Høgskolen i Molde.
— Ved å droppe papir, så får vi redusert noe på kravet til finansering og inntekter. Det blir en helt annen kostnad når vi utvikler nettavisen selv, sier Petterson.
Onsdag kveld kunne et knippe kulturinteresserte mennesker på Fuzzy høre en av avisens spaltister, jazzsjef Endre Volden, lese fra sin artikkel La deg overraske.
Videre har avisa rekruttert Endre Ruset, Jan Granlie og Kristian Strømskag som faste skribenter.
MoldePuls vil sende ut ukentlige nyhetsbrev. Pettersson sier fredag at 500 personer allerede har meldt seg på for å motta nyhetsbrevet og avisa har fått 700 følgere på Facebook.
Siden lanseringen har over 5000 brukere besøkt avisa.