Flyet er i ferd med å ta av. Så åpner flyverten døren til cockpit og ønsker «Lykke til!». Du ligger på operasjonsbordet. Alt er klar for en stor operasjon. Så ønsker sykepleierne kirurgen «Lykke til!».
Av KAI A. OLSEN, professor i informatikk
Vi ser at det er situasjoner der «Lykke til!»-ønsket er malplassert. Vi vil at flygerne skal mestre en take-off og at kirurgen skal kunne gjennomføre en operasjon uten å måtte ha flaks. De skal klare dette basert på sin faglige dyktighet og erfaring.
Hva så med studenter? De er ikke profesjonelle i samme grad som flygere og kirurger. På den annen side arbeider vi jo alle for at de skal kunne det faget de går opp i til eksamen. I godt organiserte fag er heller ikke eksamen noen stor overraskelse. Her skal en prøves i det stoffet foreleseren har terpet på over ett semester.
En godt forberedt student bør da nærmest være garantert å mestre eksamen. Selvfølgelig kan en være heldig med oppgavene, og selvfølgelig kan en ha en dårlig dag. Variasjonen her kan imidlertid kontrolleres og reduseres ved å være godt forberedt.
Det store problemet, slik jeg ser det er at mange studenter møter uforberedt til eksamen:
- de har ikke lest læreboka
- de har bare i liten grad fulgt forelesningene
- de har åpenbart kopiert besvarelser gjort av andre for obligatoriske øvinger
Som sensor trenger du knapt å kaste et blikk på besvarelsen før du gir F. Det som forbauser meg med denne ikke ubetydelige gruppe av studenter er at de i det hele tatt gidder. Hva er vitsen med å gå opp til en eksamen når du åpenbart ikke behersker stoffet?
Svaret må jo være at de håper på flaks, at alle «Lykke til!»-ønskene skal slå til. Da må vår jobb være å innprente at eksamen er en test i det stoffet studenten skal forberede seg til.
Dette handler ikke om at en faglærer skriver «Lykke til!» sist i eksamensoppgaven. Jeg sluttet med dette for mange år siden, men det har uansett liten konsekvens. Dette handler om at høgskolen har en «Lykke til!»-kampanje i eksamenstiden. Det er å vektlegge gal side. Om vi skulle ha noen kampanje skulle det vært «Lær å jobbe med faget», «Test deg selv i pensum», «Hvordan jobbe i gruppe», osv., i starten av semesteret!
Da er det i hvertfall et håp om at kampanjene skal ha reell effekt.
Hva med at kampanjen ønsker å gi studentene en god opplevelse på eksamensdagen? Ser ikke ut som du har tenkt på det i det hele tatt, og det synes jeg er veldig trist å se.
Eksamen er for mange «den store stygge ulven» hos veldig mange, selv meget flinke studenter ser ikke fram til denne dagen. Er det så galt å ønske studentene «lykke til» på en dag som mange gruer seg til i et håp om at en skal få en god opplevelse?
Dette innlegget er nok et forsøk på å stigmatisere studentene ved høgskolen som dårlige og ikke verdt tiden av en professor.