Kategoriarkiv: Debatt

Organisering av studieprogrammet er viktigst for studentene

En viktighets-ytelsesanalyse av data fra Studiebarometer 2023 viser at de tre viktigste faktorene for studenttilfredshet er organisering av studieprogrammet, etterfulgt av kvalitet på undervisning og faglig og sosialt læringsmiljø. Av DEODAT MWESIUMO, professor De siste årene har landskapet for høyere utdanning gjennomgått betydelige forandringer på grunn av faktorer som teknologiske fremskritt, endringer i studentdemografier, og … Fortsett å lese Organisering av studieprogrammet er viktigst for studentene

Hvor er den tekniske kompetansen til lærerne gjemt? 

I møtet med en digital hverdag full av automatisering og nye IT-løsninger, stilles det høye krav til teknisk kompetanse – både blant studenter og lærere ved Høgskolen i Molde. Av PÅL HENNING ILSTAD,  masterstudent SOL Studenter forventes å navigere et virvar av digitale plattformer og verktøy; fra Microsoft 365 og Canvas til VPN-tilkoblinger og digitale … Fortsett å lese Hvor er den tekniske kompetansen til lærerne gjemt? 

Alex Krumer i Subjekt: Ingen tjener på akademisk boikott av Israel

«Jeg er også redd, men jeg kan ikke velge taushet.» skriver HiMolde-professor Alex Krumer i et debattinnlegg i Subjekt. Krumer argumenterer mot akademisk boikott av Israel. Krumer, som er fra Israel, fikk i dag innlegget «Akademisk boikott av Israel er lite gjennomtenkt» publisert i avisa Subjekt. I innlegget skriver Krumer blant annet : «Men fra … Fortsett å lese Alex Krumer i Subjekt: Ingen tjener på akademisk boikott av Israel

Ja takk, begge deler!

Skal teknologien styre læringen, eller skal vi sette innholdet og kunnskapen først? spør Gammelsæter, Halse og Berg. Svaret er at vi trenger begge deler.  Av DEODAT EDWARD MWESIUMO, professor Nylig startet Hallgeir Gammelsæter, Lise Lillebrygfjeld Halse og Dag Erik Berg en spennende debatt, etterfulgt av svar fra Svein Bråthen og påfølgende replikk fra trioen. Sentralt i … Fortsett å lese Ja takk, begge deler!

Læringens seige slit

Prorektor Svein Bråthen svarer i Panorama på vår kronikk om forholdet mellom innhold og teknologi i den æraen av digitalisering vi har vært og er inne i. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER, LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og DAG ERIK BERG Det aner oss at Bråthen leser vårt innlegg hovedsakelig som en kritikk av tiltak fra dagens ledelse. Selv om … Fortsett å lese Læringens seige slit

Digitaliseringens seige slit

Jeg viser til innlegg av Hallgeir Gammelsæter, Dag E. Berg og Lise L. Halse om digitaliseringens uutholdelige letthet. Som valgt prorektor så har jeg to hatter på, der den andre er som fagansatt. Følgelig skal også jeg forholde meg til hvilke undervisningsformer som passer best for mine kurs. Det er forhåpentligvis mulig å få øye … Fortsett å lese Digitaliseringens seige slit

Digitaliseringens uutholdelige letthet

Nasjonalt foregår det en heftig debatt om digitalisering i skolen. Skolemyndighetene har tilsynelatende blitt forført av det som fint omtales som mulighetene ny teknologi gir. Nå er mange blitt skremt og mer opptatt av teknologiens farer. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER, LISE LILLEBRYGFJELD HALSE og DAG ERIK BERG Hvordan står det til hos oss på Høgskolen i … Fortsett å lese Digitaliseringens uutholdelige letthet

Aldring, aktivitet og verdsetting

Aldring er et særdeles interessant fenomen, et fenomen man møter ulike sider av etter hvert som tida og livet går framover. Det er fremdeles interessant å møte den spesielle «anerkjennelsen» som ligger i stadig å bli spurt om man virkelig (ennå) ikke er blitt pensjonist. Av HANS PETTER IVERSEN, førsteamanuensis ved HiMolde Hvorfor denne interessen? … Fortsett å lese Aldring, aktivitet og verdsetting