Historien om hvordan en enkel regresjonsanalyse kan gi verdifull innsikt i hvordan en døende hoppsport kanskje kan gjenopplives. Av KJETIL KÅRE HAUGEN, professor ved HiMolde Figuren over og under viser en enkel regresjonsanalyse mellom hopplengde (i det gitte hopprennet) og resultatlista. 2. aksen i diagrammet angir samlet hopplengde for de 29 beste hopperne i rennet[2], … Fortsett å lese Noen betraktninger om hoppsporten som kanskje kan ha interesse for både gamle og nye hoppere[1]→
Til min tilfredsstillelse ser jeg at debatten om bruk av KI på eksamen har fått vind i seilene, som innebærer at målet med mitt opprinnelige innlegg om dette temaet på mange måter er nådd. Av LISE LILLEBRYGFJELD HALSE, professor ved HiMolde Student Rune Grødem på årsstudiet i logistikk har besvart mitt siste innlegg, som jeg … Fortsett å lese Saken handler om tilgang til generativ KI på eksamen→
Vi ville aldri ansatt noen basert på et vitnemål hvor man ikke er sikker på at kandidaten har besvart eksamensoppgavene selvstendig. Grunnen er enkel. Insentivene til å manipulere resultatene ved ulike former for juks er så sterke at selv den ærligste kandidat kan ledes inn i fristelse. Av KNUT P. HEEN og KJETIL K. HAUGEN, … Fortsett å lese Sertifisering av kunnskap og eksamensform→
Professor Lise Lillebrygfjeld Halses gjentatte bekymringer for studiekvalitet ved hjemmeeksamen (Panorama, 29. april 2025), og antydninger om behov for «disclaimer» på vitnemål, tegner et bilde av nettstudier som står i sterk kontrast til min og mange medstudenters virkelighet. AV RUNE GRØDEM, klassetillitsvalgt, årsstudiet i logistikk, kull 2023 Som yrkesaktiv og nettstudent ved høyskolens nettbaserte utdanningstilbud … Fortsett å lese Fra frykt til fremtid – nettstudier og KI i praksis→
I midten av mars reflekterte jeg i en artikkel i Panorama over bruken av kunstig intelligens (KI) på eksamen ved våre campuser. En tid etterpå fikk jeg et svar fra Per Kristian Rekdal og Bård-Inge Pettersen som jeg ønsker å kommentere i dette innlegget. Av LISE LILLEBRYGFJELD HALSE, professor ved HiMolde Før jeg går videre … Fortsett å lese Om debattkultur og å unngå ballen→
Høgskolen i Molde har bestemt seg for å søke universitetsstatus etter at kriteriene for å bli universitet har blitt endret. Dette er formelle kriterier som HiMolde kanskje tilfredsstiller. Spørsmålet om hva et universitet er eller bør være, handler imidlertid ikke bare om formelle kriterier. Av HALLGEIR GAMMELSÆTER og LISE LILLEBRYGFJELD HALSE Universitetet skal være en … Fortsett å lese Ingen kritikk, intet universitet→
Debatten om bruk av kunstig intelligens (KI) i akademia er viktig, men den må føres i riktige fora og bygge på grundige analyser. Når enkeltfag og undervisningsmetoder blir utsatt for ensidig kritikk i det offentlige rom, uten dialog med faglærere, mener vi at det er et eksempel på en ukultur som skaper polarisering og bidrar … Fortsett å lese Ukultur→
Universitetet i Nordmøre og Romsdal ønskes varmt velkommen! Av gruppeleder STIG ANDERS OHRVIK og varaordfører LINDA DALSEG HØVIK, Nordmørslista Regjeringen har fastsatt nye regler for å få akkreditering som universitet, og Høgskolen i Molde skriver på sine nettsider at de med dette ser store muligheter for å bli akkreditert som universitet. Å bli universitet innebærer … Fortsett å lese Foreslår navnebytte: Universitetet i Nordmøre og Romsdal→
En viktighets-ytelsesanalyse av data fra Studiebarometer 2023 viser at de tre viktigste faktorene for studenttilfredshet er organisering av studieprogrammet, etterfulgt av kvalitet på undervisning og faglig og sosialt læringsmiljø. Av DEODAT MWESIUMO, professor De siste årene har landskapet for høyere utdanning gjennomgått betydelige forandringer på grunn av faktorer som teknologiske fremskritt, endringer i studentdemografier, og … Fortsett å lese Organisering av studieprogrammet er viktigst for studentene→
I møtet med en digital hverdag full av automatisering og nye IT-løsninger, stilles det høye krav til teknisk kompetanse – både blant studenter og lærere ved Høgskolen i Molde. Av PÅL HENNING ILSTAD, masterstudent SOL Studenter forventes å navigere et virvar av digitale plattformer og verktøy; fra Microsoft 365 og Canvas til VPN-tilkoblinger og digitale … Fortsett å lese Hvor er den tekniske kompetansen til lærerne gjemt? →
"Panorama er Høgskolen i Moldes uavhengige nettavis. Panorama skal drive fri og uavhengig journalistikk i tråd med den frie presses idealer."