Skal studentene derivere funksjonen eller maksimere profitten når de tar eksamen? Mattelærere ved HiMolde satser nå på den sist nevnte oppgavetypen. De kaller det voksenmatte.
Førsteamanuensis Per Kristian Rekdal og høgskolelektor Bård Inge Pettersen har det siste tiåret satt kraftige pedagogiske spor ved Høgskolen i Molde. Først kom Rekdal med videoundervisning i statistikk på HiMoldeX-plattformen i 2013, og fra 2019 har Rekdal og Pettersen kjørt på med såkalt flipped classroom i matematikk.
I fjor høst startet de med det de har døpt voksenmatte.
— Standardeksamen i matematikk har vært litt tekniske. I høst har vi hatt mindre fokus på algebra og regneteknikk, og mer fokus på tolkning og forståelse. Da har vi også lagd en eksamen som setter krav til andre typer ferdigheter enn eksamen gjorde tidligere, sier Rekdal.
— Det er flott å vite hvordan man regner ut noe, men det er enda viktigere å vite når man skal bruke en bestemt metode, sier Pettersen.
I desember tok 377 studenter — 231 campusstudenter og 146 nettsudenter — eksamen i MAT100. 48 kandidater fikk karakteren A, og bare 28 fikk strykkarakter!
Test deg selv: Her er årets matteeksamen for HiMolde-studentene på nett og på Molde campus, og her er fasiten Høgskolens studenter i Kristiansund hadde i høst et annet undervisningsopplegg i matematikk. Der fikk også cirka 70 studenter en annen eksamen ved semesterslutt.
Det var tillatt å bruke alt som fins av hjelpemidler ved eksamen i MAT100, også kunstig intelligens (KI) som ChatGPT med Wolfram-plugin.
Pettersen karakteriserer KI som hjelpemiddel slik:
— Kalkulatoren er blitt sterkere.
Rekdal, som trekker linjene fra sin far Gunnars regnestav via kalkualtoren og til KI, understreker at bruk av KI til matematikk krever at studentene forstår hva du gjør.
— Du må ha kontroll på hesten! Om du ikke vet hva du driver med, kan KI fort gi deg et goddag mann økseskaft-svar. Og da blir det selvsagt null poeng på eksamen, sier Rekdal.